ثور 14, 1399 10:20 Asia/Kabul

امیدواری هایی در مورد تفاهم اشرف غنی و عبدالله عبدالله به وجود آمده اما به نظر نمی رسد غنی طرح عبدالله را به آن شکلی که مطرح شده بپذیرد

عضو پارلمان افغانستان گفت: امیدواری هایی در مورد تفاهم اشرف غنی و عبدالله عبدالله به وجود آمده اما به نظر نمی رسد که آقای غنی طرح آقای عبدالله را به آن شکلی که مطرح شده بپذیرد.

سید محمد جمال فکوری بهشتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به درز اطلاعات مربوط به طرح تیم ثبات و همگرایی که در آن ایجاد صدارت اجرایی برای صلح و جزئیات آن قید شده، اظهار داشت: بعید است آقای غنی چنین چیزی را بپذیرد.

وی یادآور شد: دو دسته داخلی که تلاش هایی را برای حل اختلافات سیاسی میان دو تیم مطرح انتخاباتی راه اندازی کرده بودند یکی سیاستمداران کهنه کار مانند حامد کرزی، عبدالرب رسول سیاف و یونس قانونی و کریم خلیلی و دیگری تعدادی از نمایندگان پارلمان افغانستان، نتوانستند به نتایج مثبتی برسند.

به گفته این عضو پارلمان افغانستان، این کشور در وضعیتی قرار دارد که هنوز خارجی ها تاثیر زیادی بر سیاست آن دارند، هرکدام از سیاستمداران دارای حامیان خارجی هستند که اختلافات و همگرایی آنان هم بر اساس حمایت همان حامیان خارجی صورت می گیرد و اکنون به نظر می رسد که حامیان خارجی اشرف غنی و عبدالله عبدالله به این نتیجه رسیده اند که آن ها باید باهم به تفاهم برسند.

فکوری بهشتی اظهار داشت: آنچه که ما به عنوان نمایندگان پارلمان از ملاقات ها با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان دریافتیم این است که وی حاضر به دادن نقش اداری به تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله نیست اما از مصاحبه سرور دانش معاون دوم اشرف غنی و خوشبینی مطالب صفحه مجازی عبدالله عبدالله این امیدواری به وجود آمده که طرفین به تفاهم نزدیک شده اند.

این صاحبنظر افغان یادآور شد: رئیس جمهور اشرف غنی قبلاً اعلام کرده بود که عبدالله عبدالله ریاست شورای عالی مصالحه را به عهده بگیرد و افراد مورد نظر خود را هم به عنوان نامزد برخی وزارت ها معرفی کند اما بعید است آقای غنی طرح تیم ثبات و همگرایی را بپذیرد که شامل ایجاد صدارت اجرایی برای صلح است.

وی اضافه کرد: در صورتی که سیاستمداران افغانستان در سیاست داخلی خود متحد نباشند نمی توانند روند صلح، جنگ و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را مدیریت کنند و مشکلات مردم از ناحیه جنگ و شیوع کرونا و تبعات آن بیشتر خواهد شد.

 

کلیدواژه