ثور 24, 1399 15:03 Asia/Kabul

امریکا به دلیل مناسبات تیره خود با ایران می خواهد از حادثه مرزی پیش آمده در جهت خدشه دار کردن روابط ایران و افغانستان سوء استفاده کند

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان گفت: امریکا به دلیل مناسبات تیره خود با جمهوری اسلامی ایران می خواهد از حادثه مرزی پیش آمده در جهت خدشه دار کردن روابط ایران و افغانستان سوء استفاده کند.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با حادثه مرزی اخیر و غرق شدن و جان باختن تعدادی از کارگران افغان که قصد ورود غیر قانونی به خاک ایران را داشتند در رودخانه هریرود در خاک افغانستان، ضمن مسئلت غفران الهی برای جانباختگان و تسلیت به خانواده های آنان و با اشاره به موضع گیری های مسئولان امریکایی در خصوص این حادثه اظهار داشت: مسئله پیش آمده فقط مربوط به ایران و افغانستان است و امریکا و دیگر کشورها نباید حق مداخله به خود بدهند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران کشور همسایه، هم زبان و هم دین افغانستان است و مذهب بخش زیادی از مردمان دو کشور هم مشترک است، و دو کشور روابط دیرینه و حسنه ای باهم دارند اما هر مسئله ای که بین دو کشور پیش می آید، کشورهایی که با یکی از آن ها مشکلاتی دارند سعی می کنند از وضعیت پیش آمده سوء استفاده کنند.

به گفته این کارشناس سیاسی در صورتی که سازمان حقوق بشر و یا سازمان ملل بر اساس منشور خود اعلامیه ای در مورد کشته شدن افراد صادر کنند جزء وظایف کاری شان است اما اینکه برخی از کشورها به نام دوستی با افغانستان علیه همسایه این کشور که رابطه نزدیک تاریخی، فرهنگی و مذهبی با آن دارد موضع بگیرند مداخله در امور داخلی کشورها محسوب می شود.

به گفته خروتی امریکا با جمهوری اسلامی ایران در تخاصم قرار دارد می خواهد از چنین مسایلی بین ایران و افغانستان برای پیگیری اهداف خود سوء استفاده کند و این در حالی است که بر اساس گزارش ها طی دو دهه گذشته بیش از 180 هزار غیرنظامی افغان در جریان جنگ ها و نیز در حملات و بمباران های نیروهای امریکایی جان خود را از دست داده اند، آن ها هم افغان های بیگناهی بودند که در جریان این درگیری ها جان باختند، تعداد زیادی از افراد بیگناه نیز به نام وابستگی به طالبان دستگیر و زندانی و یا به گوانتانامو منتقل شده اند و بعدها مشخص شده که بیگناه بوده اند.

وی اظهار کرد: بنابراین کاملاً واضح است که مناسبات تیره بین امریکا و ایران سبب شده امریکا بخواهد از این موضوع سوء استفاده کند و این مداخله در امور هر دو کشور است.

به گفته این روزنامه نگار افغان در گذشته هم مسایلی بین دو کشور وجود داشته، چه در داخل کشورها و چه در خطوط مرزی اما از طریق تفاهم حل شده، هیات های دو طرف مسایل را بررسی کرده و نتایج را اعلام کرده اند و مطابق قوانین بین المللی تصمیم گرفته شده است. اکنون هم روابط ایران و افغانستان آنگونه که در بعضی صفحات اجتماعی به خاطر حادثه مرزی اخیر تنش آلود جلوه داده می شود، نیست.

خروتی یادآور شد بسیاری از افغان ها با ایرانی ها روابط خویشاوندی و خانواده های مشترک و تجارت مشترک دارند و این مناسبات تاریخی تحت تاثیر وقایع مقطعی هرچند تاسف برانگیز قرار نمی گیرد و خدشه دار نمی شود. حتی افراطی ترین احزاب و دولت ها در افغانستان در زمان های گذشته نتوانستند خدشه ای در روابط دو کشور ایجاد کنند.

وی عنوان کرد: از جمهوری اسلامی ایران هم تقاضا می شود که دلسوزانه به بررسی قضیه بپردازد و بر همین اساس با خانواده های آسیب دیده برخورد شود.

 

کلیدواژه