جوزا 04, 1399 12:53 Asia/Kabul

هرچند حضور زنان در صحنه از دستاوردهای دولت افغانستان در حدود دو دهه گذشته یاد می شود اما حضور زنان در صحنه های مختلف بصورت سمبلیک است

عضو پارلمان افغانستان گفت: هرچند حضور زنان در صحنه از دستاوردهای دولت افغانستان در حدود دو دهه گذشته یاد می شود اما حضور زنان در صحنه های مختلف بصورت سمبلیک است.

ثریا اکبری نماینده ولایت پکتیکا در پارلمان افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد مجلسی که پیشتر با حضور تعدادی از بزرگان و رهبران سیاسی افغانستان شامل اشرف غنی و عبدالله عبدالله بدون حضور زنان در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار تاسف کرد که زنان در چنین مجالسی دعوت نمی شوند و در سیاست افغانستان زنان همواره نقش سمبلیک دارند و سیاستمداران نمی خواهند نقش های اساسی را به زنان بدهند.

وی افزود: هرچند دولت افغانستان ادعا می کند که ما دستاوردهای زیادی طی حدود دو دهه گذشته داشته ایم و یکی از این دستاوردها حضور زنان در صحنه است اما در سطحی عملی چنین چیزی مشاهده نمی شود و زنان هنوز جایگاه خود را در عرصه سیاست کشور پیدا نکرده اند.

به گفته این عضو پارلمان افغانستان از آنجایی که جامعه جهانی تاکید دارد که باید به زنان افغانستان در سیاست این کشور نقش داده شود فقط نقش های سمبلیک به آنان داده می شود حتی اگر این نقش در سطح وزارت و یا معاونت وزارتخانه ها باشد که اینگونه عملکرد قابل تقبیح است.

خانم اکبری اظهار کرد: از حرف تا عمل فاصله بسیار است، هرچند گفته می شود که زنان افغانستان در صحنه حضور دارند اما در صحنه عمل خلاف این قضیه مشاهده می شود بنابراین زنان افغانستان که در میدان سیاست حضور دارند نباید در برابر چنین عملکردهایی ساکت بمانند.

وی با بیان اینکه در مجالسی هم که برای امضای توافقنامه میان عبدالله عبدالله و اشرف غنی برگزار می شد هم زنان حضور نداشتند و نظر آنان رسیده نمی شد، اضافه کرد: البته این مسئله نشان دهنده ضعف زنان هم می باشد زیرا با قدرت در صحنه حضور ندارند و از چنین عملکرد حکومت به شدت انتقاد نمی کنند، این حق زنان است که در تصمیم های مهم مملکت شریک باشند و حق هم گرفتنی است و باید آن را گرفت.

 

کلیدواژه