جوزا 05, 1399 16:16 Asia/Kabul
  • پیام روحانی به عون؛ درخشش مقاومت لبنان در غرب آسیا
    پیام روحانی به عون؛ درخشش مقاومت لبنان در غرب آسیا

رئیس جمهوری اسلامی ایران، فرارسیدن عید مقاومت، سالروز پیروزی غرورآفرین مردم لبنان در برابر اشغالگران صهیونیست را به دولت و ملت لبنان تبریک گفت.

"حسن روحانی" روز یکشنبه در پیامی به "میشل عون"، رئیس جمهوری لبنان گفت: پیروزی در برابر اشغالگران صهیونیست با ایستادگی و مقاومت مردان و زنان لبنانی، مدال افتخاری است که بر سینه همه مردم لبنان می‌درخشد.

پس از 18 سال مقاومت مردم و مقاومت لبنان، سرانجام رژیم اسرائیل 25 ماه مه سال 2000 به عقب‌نشینی از جنوب لبنان مجبور شد و این روز در لبنان به نام "عید مقاومت و آزادسازی" نام‌گذاری شده است.

این پیروزی تاریخی، نقطه‌عطفی در فرایند تحولات سیاسی و اجتماعی لبنان پس از سال 2000 به وجود آورد و سرآغاز پیروزی‌های بعدی مردم لبنان در برابر اسرائیل و گروه‌های تروریستی بوده است. خروج نظامیان اسرائیلی از جنوب لبنان نشان داد، مردم این کشور با مقاومت، ایستادگی و همدلی به خواسته‌های خود خواهند رسید.

"ژوزف عون" Joseph Aoun فرمانده ارتش لبنان به‌مناسب بیستمین سالگرد آزادسازی جنوب لبنان گفت: عید مقاومت و آزادسازی، دستاورد بزرگ و تاریخی لبنان در برابر اسرائیل است.

پس از این دستاورد تاریخی، اسرائیل در همکاری با آمریکا و برخی رژیم‌های عربی منطقه تلاش کرده، مقاومت لبنان را از متن تحولات داخلی این کشور به حاشیه براند اما پس از آزادسازی جنوب لبنان، مقاومت همواره در مسیر پیروزی‌ حرکت کرده است.   

جنگ 33 روزه در سال 2006 و پیروزی مجدد حزب الله لبنان در برابر ارتش رژیم اسرائیل، باردیگر اهمیت و کارآمدی حضور مقاومت را در کنار مردم و ارتش لبنان به اثبات رساند. معادله "مردم، مقاومت و ارتش"، تمامیت‌ارضی و حاکمیت ملی لبنان را در برابر تحرکات نظامی رژیم اسرائیل حفظ کرده است.

کارآمدی مقاومت لبنان در صحنه سیاسی و میدانی این کشور سبب شده، این نیروی مردمی همواره هدف توطئه‌های خارجی قرار گیرد اما هوشیاری و آگاهی مردم، دولت و ارتش لبنان، این توطئه‌ها را خنثی کرده است. حزب الله لبنان درچارچوب قواعد ملی و محلی بازی می‌کند و اکنون در مجلس نمایندگان و دولت لبنان نیز حضور موثر دارد. 

مقاومت لبنان در جامعه این کشور جریانی سیاسی و تاثیرگذار شناخته می‌شود که در کنار همکاری برای تداوم ثبات سیاسی لبنان، از تمامیت‌ارضی و حاکمیت واحد این کشور دفاع کرده و هزینه داده است. امنیت‌پایدار لبنان در برابر تحرکات نظامی رژیم اسرائیل و تروریست‌ها در منطقه غرب آسیا، اثبات‌کننده کارآمدی سلاح حزب الله است که در کنار مردم و ارتش لبنان از منافع ملی این کشور دفاع می‌کند.   

پیروزی‌های مقاومت لبنان در برابر رژیم اسرائیل و تروریست‌های مورد حمایت این رژیم، پیروزی جهان عرب هم محسوب می‌شود، چرا که محور مقاومت در منطقه غرب آسیا سدی محکم در برابر توطئه‌های اسرائیلی- آمریکایی هست که کلیت جهان عرب را هدف قرار داده است. 

کلیدواژه