جوزا 15, 1399 14:17 Asia/Kabul

صلح بین امریکایی‌ها و طالبان صلحی نیست که بتواند منجر به تامین امنیت در افغانستان شود، بکله توافقی بین ایالات متحده امریکا و طالبان است

کارشناس سیاسی افغان گفت: صلح بین امریکایی‌ها و طالبان صلحی نیست که بتواند منجر به تامین امنیت در افغانستان شود، بکله توافقی بین ایالات متحده امریکا و طالبان است.

سید آقا موسوی ‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو دری، در رابطه با انفجارهای اخیر در کابل درمورد تغییر شیوه‌ی انفجار و بمب‌گذاری‌ها در افغانستان اظهار داشت: در میان جریان‌های فکری و سیاسی طالبان مخالفان با توافق‌نامه این گروه با آمریکا مورد هجمه قرار گرفته و با همراه شدن با جریان‌های سلفی، وهابی و داعشی اجازه نمی‌دهند جریان‌های معتدل بتوانند جایگاه محوری داشته باشند و با تغییر شیوه ترور از حملات انفجاری به بمب‌گذاری به ایجاد رعب و وحشت در جامعه و حذف افراد و چهره‌های معتدل اقدام می‌کنند.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که، وهابیت سال‌هاست در افغانستان فعالیت و هزینه‌ می‌کند و تفکر وهابی‌گری در بخشی از جامعه افغانستان گسترش پیدا کرده عنوان کرد: جریان طالبان هم یک دست نبوده و نیروهای مخالف با صلح جذب داعش می‌شوند و به دلایل ایدئولوژیک یا برنامه های آینده شان اقدام به ترور و انفجار می‌کنند.

موسوی‌نژاد ادامه داد: داعش یک جریان افغانی نیست، بلکه یک جریان بین‌المللی است که بخشی از نیروهای آن داخلی و بخش دیگر آن خارجی است که ازطریق تفکر سلفی و وهابی تغذیه می‌شود و به لحاظ سیاسی هم از حمایت‌های مالی این جریان‌های فکری برخوردارند.

این کارشناس امور سیاسی با تاکید براین‌که، در زمینه مبارزه فکری با افراط‌گرایی در افغانستان خوب عمل نشده گفت: حکومت گاهی حضور داعش را انکار و زمانی به آن اعتراف و با آن اعلام مبارزه می کند، به این ترتیب به‌صورت جدی با گروه‌های افراطی در این کشور برخورد نکرده است.

وی افزود: دولت، علما، شخصیت‌های تاثیرگذار و تمام شهروندان افغانستان باید با تمام ظرفیت و امکانات  در تمام مکان‌ها گروه‌های مشکوک و افراطی را مورد شناسایی قرار دهند و براساس یک سیاست امنیتی مشارکتی و سخت در قبال گروه‌های افراطی مانند داعش اقدام کنند.

 

کلیدواژه