جوزا 24, 1399 14:08 Asia/Kabul

ترور علمای دینی معتدل، مومن و مخلص در این کشور یک توطئه سازمان یافته از سوی حامیان افراط و تفریط است

عضو شورای اخوت اسلامی در ولایت بلخ افغانستان گفت: ترور علمای دینی معتدل، مومن و مخلص در این کشور یک توطئه سازمان یافته از سوی حامیان افراط و تفریط است.

مولوی عبدالروف توانا در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به شهادت مولوی عزیزالله مفلح خطیب مسجد شیرشاه سوری در منطقه کارته چهار کابل که در هنگام ادای نماز جمعه در نتیجه انفجار بمب جاسازی شده رخ داد، عنوان کرد: همزمان در تخار و قندوز دو تن از علمای دیگر هم به شهادت رسیدند.

وی افزود: مسئله ترور علمای تاثیرگذار، مومن و مخلص که از سوی استعمار انجام می شود مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه از گذشته ها انجام می شده و این دشمنی استعمار با علما ریشه تاریخی دارد.

این عالم افغان عنوان کرد: برنامه های دشمنان برای حذف علما و شخصیت ها در زمان ها مختلف متفاوت است به گونه ای که زمانی در افغانستان حذف فرماندهان جهادی در دستور کار آنان قرار داشت و از مدتی قبل هم حذف علما در دستور کار قرار گرفته است.

مولوی توانا با بیان اینکه چندین دهه است که افغانستان در میان خون و آتش قرار دارد و فرزندان آن دچار رنج و درد فراوان می باشند، گفت: دشمن برای از بین بردن وارثین انبیاء برنامه دارد اما در برابر این برنامه دشمن حکومت افغانستان برنامه مدونی ندارد و این شرایط ایجاب می کند که اقداماتی انجام شود و ملت هم بسیج شود.

به گفته این فعال فرهنگی یکی از سناریوهای دشمن حمایت از جریان های تفریطی و افراطی در میان امت اسلامی است، زمانی که با ایجاد جریان های تفریطی و حمایت از آن موفق به اجرای برنامه های خود نشدند، تلاش کردند که جریان های افراطی را در میان اهل تسنن و اهل تشیع به وجود آورند.

وی اضافه کرد: آنان به دنبال حمایت از جریان های افراطی برای بدنام کردن اسلام هستند و می خواهند صدای کسانی را که دین اسلام را به عنوان یک دین معتدل به جامعه معرفی می کنند،خاموش کنند تا این دین را به عنوان یک دین عقب مانده و خونریز معرفی کنند که این شکل دیگری از دشمنی با اسلام و یک توطئه سازمان یافته علیه این دین مقدس است.

 

کلیدواژه