اهداف سناریوسازی و تبلیغات غیرواقعی دشمنان روابط ایران و افغانستان
مرزهای ایران برای ورود و خروج قانونی برادران و خواهران افغان همیشه باز خواهد بود اما اقدامات مشکوک توهینآمیز، هتک حرمت و فرافکنی علیه ایران قابل تحمل نیست و دولتمردان و مقامات امنیتی افغانستان باید به وظیفه ذاتی و قانونی خود در قبال کنترل مرزها نظارت و دقت کرده و از ورود عناصر نامطلوب به ایران جلوگیری کنند.
اخیرا شاهد فضاسازیهایی در مورد مهاجرین افغانی حادثه دیدهای هستیم که اصولا به شکل غیرقانونی وارد جمهوری اسلامی ایران شدهاند، فضاسازی که نوعی ترور سیاسی با هدف مسمومسازی، روابط برادرانه و عمیق مردمان دو کشور را هدف قرار داده است.
این روند مشکوک دارای چند بخش است:
بخشی که به بزرگنمایی و پروپاگاندای حوادث مرتبط میشود، عمدتا مشکوک، غیرعمدی و تصادفی به وقوع پیوسته است – بخش تبلیغات در این حوزه با داشتن برنامه و طراحی قبلی تلاش گستردهای را در این حوزه برای بزرگنمایی حوادث و اتفاقات ناگوار میکند. به ویژه اینکه چنین تبلیغاتی با هدف مقصر نشان دادن ماموران امنیتی یا مرزبانان ایران سازماندهی و با دستورالعمل مشخصی تبلیغ میشود. حوادثی که هرچند سخت قابل پیشبینی و پیشگیری است اما اصولا وقوع آن در مسیر و فرایندهای غیرقانونی شکل گرفته و به سبب ماموریت یا وظائف ذاتی نیروهای امنیتی مجرمین و مقصرین حادثه بر سر راه مامورین قانون قرار میگیرند.
متاسفانه درصورت وقوع هرگونه حادثه غیرتعمدی یا بروز خسارت، تبلیغات مخربی به منظور جریحهدار کردن احساسات مردمیشکل گرفته و به طور هدفمند تلاش میکند مقاصد خاص را خود را از کیس و سوژهسازی برای موضوع، پیگیری کنند.
در این مورد به دو حادثه مشکوک مرزی قاچاق انسان از افغانستان به عمق ایران اشاره میشود:
- بیش از ۵۰ روز پیش بنا به ادعای طرف افغان تعدادی از اتباع این کشور که قصد ورود غیرمجاز به ایران را داشتند در رودخانه هریرود غرق شدند و جسد آنها از آب گرفته شد. مقامات جمهوری اسلامی ایران از همان بدو انتشار خبر ضمن ارائه دلائل و مدارک کافی در مورد عدم دخالت مرزبانان ایران در وقوع چنین حادثهای تلخ تمام تلاش خود را برای روش شدن ابعاد کامل ماجرا به کار بستند. دیدارها و گفتوگوهای انجام یافته در این خصوص حسن نیت ایرانیان را در این زمینه اثبات کرد.
- در سالگرد ارتحال امام خمینی در اطراف شهر یزد اتفاق تلخ دیگری به وقوع پیوست. مامورین انتظامی با توجه به حساسیتهای امنیتی این ایام به خودروی مشکوکی دستور ایست داده اما این خودرو با فرار از گذرگاه مامورین مورد تعقیب قرار گرفته و نهایتا لاستیک این خودرو جهت جلوگیری از فرار مورد هدف ماموران قرار گرفته است. ادامه تلاش راننده برای گریز منجر به وقوع آتشسوزی در سمت لاستیک و گرفتار شدن تعدادی از سرنشینان در آتش میشود. نهایتا پس از توقف خودرو بلافاصله مامورین اقدام به نجات بسیاری از سرنشینان کردند و سپس مشخص شد این خودرو متعلق به قاچاقچیان انسان است که به طور غیرقانونی تعدادی از اتباع افغانستان را به داخل ایران قاچاق میکند. این واقعه تلخ بدون داشتن هرگونه پیشزمینهای در مورد تابعیت یا تخلف سرنشینان خودرو به وقوع پیوست و قصد ماموران متوقف ساختن خودرو بوده است.
هر دو واقعه با پوشش وسیع توسط رسانههای مغرض مورد سوء استفاده قرار گرفت و در این بین متاسفانه سکوت و واکنشهای غیرمسئولانه برخی مقامات ذیصلاح افغانستان، زمینه بهرهبرداری دشمنان روابط میان دو کشور و ملت را هموار کرد.
البته آنچه مسلم است تعامل با همسایگان به ویژه ملت و دولت افغانستان از اولویتهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. ایران در سالهای گذشته علیرغم همه سختیها و بحرانهای داخلی تلاش کرد تسهیلات مناسبی را جهت میزبانی از مهاجرین مظلوم و رنجیده افغانستان فراهم کند. میزبانی از برادران و خواهرانی که در جنگ ناخواسته تحمیلی از سوی آمریکا و عوامل تروریست وابسته به این کشور جان و مال خود را از دست دادهاند چرا که ایرانیان معتقدند حمایت از برادران و همزبانانشان یک وظیفه و تکلیف انسانی است.
در این مسیر و با این باور که با اراده و خواست مردم افغانستان به زودی پس از خروج بیگانگان از این کشور ثبات و امنیت به افغانستان باز خواهد گشت و مردم این سرزمین خانه و کاشانه خود را بهترین مکان برای زیستن خواهند یافت؛ تا آن زمان آغوش ایرانیان و راه ورود، عبور و پذیرایی از پناهندگان و مهاجرین همچنان از طریق اخد مجوز رسمی از طریق سفارت و کنسولگریهای ایران در افغانستان باز است. اما به دلایل امنیتی و خطراتی که از ناحیه دشمنان علیه ایران و منطقه وجود دارد؛ ورود غیرقانونی و سازمانیافته توسط قاچاقچیان بینالمللی، تجاوز عناصر مشکوک و مجهولالهویه به حریم بینالمللی ایران یا عبور برای مقاصدی در دیگر کشورها که با اهداف خاص سازمان مییابد به هیچ وجه مورد پذیرش نخواهد بود.
بر این اساس، طبق کنوانسیونهای بینالمللی و حقوقی و نیز قوانین کیفری ایران با چنین اقداماتی برخورد قانونی انجام خواهد گرفت.
بنابراین پرواضح است که مسئولیت حوادث و اقدامات ناشی از هرگونه عبور غیرمجاز در مرحله نخست به عهده مقامات امنیتی افغانستان و سپس سازماندهندگان این قبیل تخلفات منجمله قاچاقچیان انسان خواهد بود.
اینکه عدهای با قصد فشار و تحمیل خواستهای نامشروع در مقابل نمایندگیهای ایران در خارج از کشور تجمع کرده یا به اماکن دیپلماتیک با سازماندهی هدفمند صدمه وارد کنند، از عزم ایران نخواهد کاست.
با یادآوری اینکه مرزهای ایران برای ورود و خروج قانونی برادران و خواهران افغان همیشه باز خواهد بود اما اقدامات مشکوک توهینآمیز، هتک حرمت و فرافکنی علیه ایران قابل تحمل نیست و دولتمردان و مقامات امنیتی افغانستان باید به وظیفه ذاتی و قانونی خود در قبال کنترل مرزها نظارت و دقت کرده و از ورود عناصر نامطلوب به ایران جلوگیری و برخورد قانونی با متخلفان انجام دهند.
در خاتمه یادآوری این دو نکته مفید خواهد بود:
نخست اینکه؛ ایران بهترین میزبان برای برادران مهاجر و پناهنده افغان بوده و آثار حضور و همزیستی بیش از چهار دهه در جامعه ایران به خوبی قابل مشاهده است. حضور مهاجران افغان در محیطهای کار، تحصیل و زندگی به شکل برادرانه در کنار مردم ایران موید این نکته است که ایرانیان به دلیل عمق فرهنگی، اصل نوع دوستی و تکریم همسایگان، مقصدی امن به ویژه برای همسایگان در شرایط سخت بوده و چنین رویکرد انسانی نزد ایرانیان مثالزدنی است. بر این اساس نباید اجازه داد دشمنان از طریق سناریوسازی و تبلیغات غیرواقعی احساسات نوعدوستانه مردمانمان را تحریک و از آن به نفع مطامع خود بهرهبرداری کنند.
ثانیا چنانچه غرب به خصوص انگلیس و بنگاههای خبرپراکنی آن همچون بی بیسی و ایران اینترنشنال بازهم درخصوص موضوع تروریسم یا قاچاقچیان انسان اشک تمساح بریزند و با بزرگنمایی غیرمتعارف این قبیل حوادث غیرمترقبه احساسات عمومی را جریحهدار کنند؛ برای ایران نیز متقابلا امکان نادیده گرفتن اقدامات بازدارنده و در نتیجه باز گذاشتن مسیر امکانپذیر است.