اسد 02, 1395 10:41 Asia/Kabul
  • اتهام تروریسم دولتی به هند توسط پاکستان

سرتاج عزیز، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور سیاست خارجی، هند را به دلیل سرکوب کردن حق تعیین سرنوشت کشمیری های تحت کنترل این کشور، به تروریسم دولتی متهم کرد.

سرتاج عزیز گفت، دولت پاکستان به حمایت های سیاسی، دیپلماتیک و معنوی خود از مردم جامو و کشمیر برای برخورداری ازحق تعیین سرنوشت طبق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل ادامه می دهد.

در همین حال، راجنات سینگ وزیر کشور هند هم پاکستان را به ایجاد بی‌ثباتی در هند متهم کرد.

وی افزود، پاکستان تحت عنوان فعالیت‌های مذهبی در تلاش است تا وضعیت امنیتی جامو و کشمیر را وخیم‌تر کند.

تنش های دهلی نو و اسلام آباد در هفته های اخیر در خصوص جامو و کشمیرپس از دور تازه درگیری ها بین نیروهای امنیتی هند با ساکنان کشمیر بار دیگر افزایش یافته است.

درگیری های خشونت بار نیروهای امنیتی هند با ساکنان کشمیر تحت کنترل این کشور از مراسم تشییع جنازه "برهان مظفر وانی" رهبر حزب المجاهدین کشمیر از دو هفته پیش آغاز شد.

وزارت خارجه پاکستان در واکنش به کشتار مسلمانان کشمیر، سفیر هند در اسلام آباد را احضار و مراتب اعتراض دولت و مردم پاکستان‌ را به وی ابلاغ کرد.

مردم در مناطق مختلف پاکستان هم در روزهای گذشته علیه خشونت نیروهای امنیتی هند در کشمیر ضمن برگزاری تظاهرات، پرچم این کشور را به آتش کشیدند.

اعلام روز نوزدهم ژوئیه به عنوان "روز سیاه" توسط محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان در سراسر این کشور در حمایت از مردم کشمیر تحت کنترل هند، نقطه عطف حمایت های معنوی و سیاسی اسلام آباد از مردم کشمیر بوده است.

اگر چه در سال های گذشته هم سرکوب مسلمانان کشمیر توسط نیروهای امنیتی هند به دلیل پیگیری حق تعیین سرنوشت خود با واکنش منفی پاکستان مواجه بوده است، اما موضع حمایتی این کشور از کشمیری ها در دور تازه خشونت ها، بسیار قویتر از گذشته بوده است.

درخواست از کشورها و مجامع جهانی برای کمک به تحقق مطالبات و حقوق مردم کشمیر به خصوص برگزاری همه پرسی برای تعیین حق تعیین سرنوشت درباره جدایی کشمیر از هند، اعلام روز سیاه در اعلام حمایت و همبستگی با مردم کشمیر، ماموریت یافتن سفرای پاکستان در دیگر کشورها برای تشریح نحوه برخورد خشن دولت هند با خواسته های دموکراتیک مردم کشمیر و برگزاری تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف پاکستان در محکومیت هند از جمله مواردی است که موضع این کشور در قبال کشمیر را در مقایسه با سال های گذشته متفاوت کرده است.

از نظر پاکستان سرکوب مردم کشمیر برای اعمال حق خود برای دخالت موثر در تعیین سرنوشت توسط نیروهای امنیتی هند، نوعی تروریسم دولتی است که حاکی از عمق تنش های تازه بین دهلی نو و اسلام آباد است.

با توجه به اینکه موضع پاکستان برای حمایت از مردم کشمیر در چارچوب دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر برگزاری همه پرسی در کشمیر برای تعیین سرنوشت مردم این منطقه استوار است، در نزد افکار عمومی جهان حمایت های پاکستان از مردم کشمیر کمک به اجرای ارزش های دموکراتیک و مخالفت های هند در تقابل با این ارزش ها ارزیابی می شود.

کلیدواژه