سرطان 12, 1399 11:43 Asia/Kabul

نماینده مردم غزنی در مجلس افغانستان گفت: طالبان در افغانستان به دنبال کسب قدرت سیاسی هستند و آمریکا می خواهد در این راستا با طالبان به نوعی معامله سیاسی انجام دهد و با کاهش نیروهای خود از افغانستان هزینه های اقتصادی خود را کمتر کند.

محمد علی اخلاقی نماینده مردم غزنی در مجلس افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری ضمن اشاره به دوره تازه از صحبت های مقامات آمریکایی با طالبان گفت: طالبان در افغانستان به دنبال کسب قدرت سیاسی هستند و آمریکا می خواهد در این راستا با طالبان به نوعی معامله سیاسی انجام دهد و با کاهش نیروهای خود از افغانستان هزینه های اقتصادی خود را کمتر کند.

وی افزود: ترامپ بارها در جلساتی که با فرمانده هان نظامی خود داشته است اعلام کرده که به اهداف خود در افغانستان نرسیده ایم و با توجه به محدودیت زمانی که تا زمان رسیدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پیش است، ترامپ فکر می کند که طالبان می توانند منافع وی را تامین کنند. ترامپ  می خواهد با اعلام عقب نشینی از افغانستان و بحث مذاکرات صلح  حرفی برای گفتن در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان داشته باشد.

اخلاقی تصریح کرد: برای آمریکا در حال حاضر توافق با طالبان و حمایت از این گروه در اولویت است و البته آمریکا تلاش دارد تا به گونه ای دولت افغانستان را نیز راضی نگه دارد و پای خود را از این مخمصه بیرون بکشد.

نماینده مجلس افغانستان در ادامه یادآور شد: سیاست دیگری که در حال حاضر آمریکا در افغانستان و در مذاکره با طالبان تاکید می کند، این است که منافع این کشور از طرف طالبان مورد تهدید قرار نگیرد و به نظر می رسد که طالبان نیز چنین تعهدی را به آمریکایی ها داده اند که از منافع آمریکا در افغانستان خفاظت یا حداقل منافع آنان را مورد تهدید قرار ندهند.

این آگاه امور سیاسی تاکید کرد: در حال حاضر طالبان با همکاری آمریکایی ها می خواهند مسئولیت حملات و انفجارهای که بالای مردم افغانستان صورت می گیرد، متوجه داعش کنند، که با این ترفند هم طالبان و هم آمریکا به اهداف خود دست پیدا کنند.

وی در ادامه به افزایش حملات اخیر طالبان اشاره کرد و اظهار داشت: طالبان در طول چند سال گذشته نشان داده اند که همواره به دنبال قدرت نمایی و فشار بر دولت افغانستان هستند و حملات اخیر آنان نشان می دهد که بعد از توافق با آمریکا و ضمانت های که از این کشور گرفته اند، قدرت و روحیه خوبی گرفته اند و به همین خاطر ما شاهد افزایش خشنونت ها هستیم.

نماینده مردم غزنی در ادامه به واکنش دولت افغانستان به حملات طالبان گفت: حکومت افغانستان تحت فشار کشورهای خارجی، سیاست انعطاف پذیری زیادی در قبال طالبان داشته است و آزادی بیش از 4 هزار زندانی طالب نشان از این سیاست دولت افغانستان است و این در حالی است که طالبان به ارزش های انسانی احترام قائل نیستند.

وی در پایان افزود: طالبان فقط به فکر تصرف مناطق بیشتری از افغانستان هستند تا کشورهای خارجی و جامعه جهانی را قانع کنند که یک نیروی قدرتمند و با نفوذ در افغانستان هستند.

 

 

 

کلیدواژه