سرطان 15, 1399 14:30 Asia/Kabul

حکومت افغانستان به دنبال جلب همکاری های منطقه ای در مسئله صلح و امنیت این کشور است

عضو پارلمان افغانستان گفت: حکومت افغانستان به دنبال جلب همکاری های منطقه ای در مسئله صلح و امنیت این کشور است.

محمد علی اخلاقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به نشست ویدیو کنفرانسی مقامات حکومت افغانستان با مقامات کشورهای منطقه که قرار است روزهای دوشنبه و سه شنبه برگزار شود اظهار داشت: محور اصلی این نشست صلح منطقه است و صلح افغانستان هم به عنوان موضوع اصلی این نشست خواهد بود.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: حکومت افغانستان می خواهد همکاری های کشورهای منطقه را در ارتباط با صلح و ثبات در این کشور جلب کند تا از رهگذر برقراری صلح و امنیت در افغانستان منطقه هم با تهدید امنیتی مواجه نباشد و یا حداقل تهدیدهای ناشی از وجود گروه های تروریستی فعال در افغانستان، کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به گفت و گوی تلفنی محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان با سران برخی کشورها هم عنوان کرد: بحث صلح و امنیت در افغانستان دارای ابعاد داخلی و خارجی است، بنابراین همکاری های کشورهای منطقه و فرامنطقه می تواند در این عرصه و رسیدن افغانستان به صلح و ثبات دایمی تاثیرگذار باشد.

این عضو پارلمان افغانستان با اشاره به اینکه برخی از کشورهای منطقه با برخی از گروه های تروریستی ارتباط دارند و نقش و تاثیرگذاری آن ها هم به نسبت این ارتباط در مسئله صلح افغانستان متفاوت است، اظهار کرد: اگر کشورهایی که با گروه های تروریستی در افغانستان ارتباط و بر آن ها نفوذ دارند در بحث صلح این کشور صادقانه همکاری کنند با توجه به اینکه دیگر کشورهای منطقه هم خواستار برقراری صلح و ثبات در افغانستان هستند می تواند در این خصوص کمک کننده باشد اما اگر این همکاری صادقانه وجود نداشته باشد برگزاری نشست ها در زمینه صلح به تنهایی راه به جایی نخواهد برد.

اخلاقی همچنان خاطرنشان کرد: در صورتی که یک اجماع منطقه ای و بین المللی در خصوص صلح افغانستان شکل بگیرد نقش مهمی در برقراری صلح و امنیت در این کشور خواهد داشت.

این کارشناس سیاسی با اشاره به آزادی بیش از چهار هزار تن از زندانیان طالبان از زندان های حکومت افغانستان و تاثیر آن بر آغاز گفت و گوهای بین افغانی و برقراری صلح در این کشور هم گفت: حکومت افغانستان همواره برای مذاکرات صلح انعطاف پذیری و آمادگی داشته در حدی که بخش های امنیتی از این انعطاف پذیری ضربه هم خورده اند اما طرف طالبان با وجود همه این آمادگی ها و آزادی بخش زیادی از زندانیان این گروه، هنوز خشونت را کاهش نداده اند.

وی اضافه کرد: این موضوع نگرانی ها را در این خصوص افزایش داده که اگر گفت و گوهای بین افغانی  آغاز شود هم به نتیجه قابل قبولی نرسد.

 

کلیدواژه