سرطان 16, 1399 07:43 Asia/Kabul
  • تاکید آمریکا برادامه اشغالگری در افغانستان

کاردار سفارت آمریکا در کابل بر ادامه حضور نظامی این کشور در افغانستان تاکید کرد.

 «راس ویلسون» گفت: نظامیان آمریکایی قصد خروج از افغانستان را ندارند و چنین موضوعی نیز در مفاد  توافقنامه صلح آمریکا و طالبان در قطر قید نشده است و بنابراین حضور واشنگتن در افغانستان ادامه خواهد یافت.

آمریکا در توافقنامه صلح با طالبان متعهد شده است که پس از 14 ماه  از امضای این توافقنامه که چهار ماه پیش در قطر به امضا رسید، تمامی نظامیان خارجی به فرماندهی آمریکا باید خاک افغانستان را ترک کنند.

سخنان کاردار سفارت آمریکا در کابل درباره ادامه حضور نظامیان این کشور در افغانستان درچارچوب راهبردی است که کاخ سفید آنرا دنبال می کند.

با وجود آنکه پایان جنگ در افغانستان و خاتمه بخشی به انگیزه طالبان برای ادامه نبرد در این کشور به خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان ارتباط دارد، اما همچنان راهبرد واشنگتن ادامه حضور نظامیان خود در این کشوراست.

بر مبنای بدعهدی های مکرر آمریکا در توافقنامه های دو یا چند جانبه بین المللی، گروه طالبان حتی پس از امضای توافقنامه صلح با این کشور در 29 فوریه 2020 (10حوت1398) در دوحه پایتخت قطر، به تعهد کاخ سفید برای خارج کردن همه نظامیان خارجی از افغانستان اعتماد ندارد و هرگونه برقراری آتش بس در این کشور را به اجرای کامل این تعهد واشنگتن مشروط کرده است.

با وجود گذشت چند ماه از امضای توافق دوحه بین طالبان و آمریکا اما هنوز این کشور نقشه راه یا مدل اجرایی تعهد خود در این توافق برای خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان را ارائه نکرده است که همین مسئله موجب شده تا تردیدهای طالبان برای اجرای تعهدات کاخ سفید در این توافق بشدت افزایش پیدا کند.

به خصوص آنکه در حال حاضر دولت آمریکا همزمان با بحران گسترش بیماری کرونا با موج فراگیر اعتراض ها در این کشور ضد بی عدالتی و نژاد پرستی روبرو است که وجود این دو بحران سبب شده تا برنامه های بین المللی کاخ سفید از جمله درباره افغانستان و مسئله خروج کامل نیروهای خارجی از این کشور به عنوان پیش شرط خاتمه جنگ و خشونت متوقف شود.

اظهارات کاردار سفارت آمریکا در کابل نشان می دهد علاوه بر تاثیر بحران های داخلی این کشور بر توقف برنامه های واشنگتن درباره افغانستان، خروج از این کشور در راهبردهای کلان منطقه ای کاخ سفید قرار ندارد.

اصرار آمریکا بر ماندن در افغانستان می تواند تلاش های کنونی مقامات این کشور در برگزاری گفت وگوهای صلح با طالبان را نیز نقش بر آب کند و مسیر گشوده شده برای فراهم کردن زمینه مذاکرات بین الافغانی بین دولت و گروه های سیاسی افغانستان با طالبان، مجددا مسدود شود.

 آمریکا درصدد است به بهانه حفظ دستاوردها در افغانستان و جلوگیری از قدرت یافتن داعش در این کشور بخشی از نیروهای خود را در این کشور حفظ کند.   

مجله تایمز چندی پیش برای اولین بار فاش کرد که توافق نامه صلح آمریکا با طالبان شامل یک بند پنهانی است که به ارتش این کشور اجازه می ‌دهد یک نیروی ضد تروریسم را در افغانستان نگه دارد که این گروه درباره این خبر واکنشی نشان نداده است. 

به نظر میرسد آمریکا بنابه ملاحظات کلان راهبردی و منطقه ای حاضر نشود همه نیروهای خارجی را از افغانستان خارج کند که اگر چنین مسئله ای در توافق دوحه پیش بینی نشده باشد، آینده صلح در این کشور بیش ازپیش در هاله ای از ابهام فرو خواهد رفت.  

کلیدواژه