سرطان 22, 1399 14:17 Asia/Kabul

سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان گفت: مشکل کمبود اکسیژن دیگر در بیمارستان های افغانستان وجود ندارد و ما با کمبود مواجه نیستیم و جای هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

 

اکمل سمسور سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به وضعیت بیماران کووید-19 در افغانستان گفت: به تازگی کمیته نظارت و اظطرار وزارت صحت عامه افغانستان، نشستی با مسئولان وزارت داخله(کشور) و شهرداری کابل داشت و خواست اصلی ما این بود که باید قرنطینه به خوبی رعایت و نظارت بیشتری هم بر این کار صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: مردم هم باید دستورات بهداشتی را رعایت کنند، دست های خود را بشویند و حتما فاصله گذاری اجتماعی را رعایت و از ماسک استفاده کنند و کسانی که علایم خفیف دارند خود را در خانه قرنطینه کنند و اگر بیماری آن ها حاد شد حتما به بیمارستان مراجعه کنند.

سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان در ادامه به آمادگی همه مراکز درمانی افغانستان برای پذیرش بیماران کووید-19 اشاره کرد و افزود: در گذشته فقط برخی از بیمارستان های که به شکل اختصاصی به این کار اختصاص یافته بود بیماران را پذیرش می کردند ولی در حال حاضر وزارت صحت عامه برنامه ای روی دست دارد تا بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی آمادگی کامل داشته باشند برای پذیرش بیماران کووید-19 و بعد از این باید همه مراکز بیماران را پذیرش کنند و هر مرکز درمانی باید یک بخش جداگانه ای برای بیماران کرونا داشته باشد.

مسجدی در ادامه به رفع کمبود امکانات در مراکز درمانی بیماران کووید-19 اشاره کرد و یادآور شد: مشکل کمبود اکسیژن دیگر وجود ندارد و ما با کمبود مواجه نیستیم و جای هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی در ادامه به کمک های جهانی برای مبارزه با این بیماری در افغانستان اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: تا کنون 140 میلیون دلار به افغانستان کمک شده است که 100 میلیون از طرف بانک جهانی و 40 میلیون هم از طرف بانک انکشاف آسیایی بوده است.

این مقام مسئول در وزارت صحت عامه افغانستان تصریح کرد:همه این کمک ها غیر اختیاری است و کمک ها از طرف خود این مراکز مصرف می شود و ما فقط بر این کمک ها نظارت داریم.

وی در ادامه افزود: بانک انکشاف آسیایی بیشتر کمک های خود را برای ساخت بیمارستان و مراکز درمانی و خرید تجهیزات پزشکی اختصاص داده است که این کمک ها توسط خود این مراکز خریداری می شود و کمک های بانک جهانی هم برای بیمارستان های بوده که به 34 ولایت افغانستان صورت گرفته است و همه این موارد توسط موسسات غیر انتفاعی مصرف شده و هیچ پولی در اختیار وزارت صحت عامه قرار نمی گیرد.

 

کلیدواژه