سرطان 25, 1399 08:24 Asia/Kabul
  • بی نتیجه بودن تلاش واشنگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران

آمریکا ابا وجود توافق برجام و قطعنامه­ 2231 شورای امنیت سازمان ملل، به بهانه­ واهیِ تهدید جلوه دادن لغو تحریم تسلیحاتی ایران، در تکاپو برای جلوگیری از لغو این تحریم‌ها است. 

به موجب مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت، ممنوعیت‌های مربوط به فروش تسلیحات به ایران،  18 اکتبر 2020 (27میزان1399)برداشته خواهد شد.

امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران روز سه شنبه در واکنش به اقدامات دولت آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، تاکید کرد: تلاش واشنگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی نتیجه‌ای نخواهد داشت.

جمهوری اسلامی ایران از همان بدو پیروزی انقلاب ، با هدف  آسیب پذیر شدن در حوزه دفاعی  تحت تحریم‌های تسلیحاتی قرار گرفت. در گام نخست ؛دولت "کارتر" پس از فتح لانه جاسوسی به دست دانشجویان پیرو خط امام، نخستین تحریم صادرات تسلیحات به ایران را تصویب کرد.سپس دولت "ریگان"؛ در طول جنگ تحمیلی،  به دولت‌های دیگر فشار آورد تا از فروش  تسلیحات  به ایران خودداری کنند.دولت "بوش" پدرهم در کنگره قانون منع فروش سلاح‌های پیشرفته متعارف مانند موشک‌های کروز و هواپیماهای رادار گریز به ایران را تصویب کرد.با شکل گرفتن تحریم های هسته‌ای، اتحادیه اروپا هم در سال ۲۰۰۷ صادرات سلاح به ایران را ممنوع کرد . با وجود تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ در سال ۲۰۱۵ ؛ کنگره امریکا  در سال ۲۰۱۷ با تصویب قانونی، صادرات و یا انتقال تجهیزات نظامی  به ایران  را ممنوع کرد.ایران ،اما در 41 سال گذشته  ؛ همواره به توانایی های درونی خود متکی بوده است .

"شورای آتلانتیک"؛ اندیشکده آمریکایی در حوزه روابط بین‌الملل،در تحلیلی با اشاره به احتمال لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران می‌نویسد: ایران پیشتر توانایی چشمگیری در توسعه سامانه‌ها نشان داده که این مسئله به معنای کاهش نیاز به واردات گران‌قیمت است.

توانایی ایران در عرصه  تامین نیازهای دفاعی  و بازدارندگی با ساخت موشک‌های بالستیک و کروز و پهپادها در سال های اخیر به اثبات رسیده است. حملات موشکی ایران به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق در تلافی ترور سردارسپهبد " قاسم سلیمانی"، فرمانده نیروی قدس ایران، توسط ایالات متحده از جمله مواردی است  که توانایی‌های نظامی ایران را نشان ‌داد.

آنگونه که وزیر دفاع ایران  می گوید  ، پاسخ موشکی سپاه پاسداران، هیمنه پوشالی آمریکا و نظام استکبار را از بین بُرد و میزان قدرت دفاعی و اقتدار ایران را بیش از پیش برای جهانیان به اثبات رساند.

ایران اکنون با  انعقاد قرار دادهای همکاری نظامی وارد معادلات راهبردی امنیتی و نظامی در منطقه شده است . انعقاد قرارداد  اخیر همکاری نظامی ایران و سوریه نشان داد تحرکات  امریکا برای  تمدید تحریم های تسلیحاتی  ایران خللی در راهبردهای کلان نظامی و دفاعی ایران ایجاد نمی کند  . جمهوری اسلامی ایران با توجه به ملاحظات  امنیتی و راهبردی هر زمان لازم بداند از توانمندیهای دفاعی خود در چار چوب منافع ملی استفاده خواهد کرد.

سید امیر موسوی، کارشناس مسائل خاورمیانه و مدیر مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین‌الملل در تهران ،با بیان این‌که «آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای عربی به شدت از انعقاد چنین قراردادی بین تهران و دمشق ناراحت هستند می گوید : ایران با انعقاد این قرارداد رسما قانون سزار که مصوب کنگره آمریکا علیه سوریه است را شکسته است.

در واقع باید گفت ؛ دولت فعلی امریکایی با استراتژی محدود سازی قدرت بازدارندگی ایران  سعی دارد  خود را پیروزمقابله با ایران نشان دهد واز این جریان بعنوان یک نقطه موفقیت درسیاست خارجی دررقابت های  انتخاباتی ریاست جمهوری بهره برداری کند   .

اظهارات وزیر دفاع  جمهوری اسلامی ایران  اما پاسخ روشنی به  این توهمات امریکا دارد .امیر حاتمی تاکید کرد ؛تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران زیاده خواهانه و مغرضانه است و کشورهای دنیا در مقابل این درخواست کوتاه نمی‌آیند و با آمریکا همراهی نخواهند کرد.

کلیدواژه