میزان 23, 1395 09:54 Asia/Kabul
  • آمادگی حزب اسلامی افغانستان برای میانجی گری بین دولت و طالبان

حزب اسلامی افغانستان آمادگی خود را برای میانجیگری مذاکرات صلح میان دولت کابل با طالبان اعلام کرد.

محمد امین کریم رئیس هیات مذاکره کننده حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار با دولت افغانستان اعلام کرد: با تعدادی از مقامات طالبان افغانستان ارتباط برقرار کرده است و برای میانجیگری مذاکرات صلح طالبان با دولت کابل آمادگی دارد. وی افزود: اگر دولت افغانستان بخواهد حزب اسلامی آماده میانجیگری و مذاکره با طالبان است.

اعلام آمادگی رئیس هیالت مذاکره کننده حزب اسلامی افغانستان برای ایفای نقش میانجی میان دولت این کشور با گروه طالبان در روند مذاکرات صلح در حالی است که پس از امضای توافقنامه صلح میان حزب اسلامی و دولت کابل، گروه طالبان اعلام کرد گلبدین حکمتیار جنایت بزرگی مرتکب شده است.

گرچه عضو ارشد حزب اسلامی افغانستان از ارتباط خود با برخی اعضای ارشد طالبان و تمایل آنان برای مذاکرات صلح خبر داده، اما جدا شدن برخی فرماندهان طالبان از جناح اصلی این گروه و تشکیل گروه های جدید پس از مرگ ملا محمد عمر سرکرده اسبق طالبان، روند صلح افغانستان را دشوارتر و پیچیده تر کرده است.

توافقنامه صلح دولت افغانستان با حزب اسلامی، گامی موثر در کاهش ناامنی ها و تامین صلح در این کشور است، اما با توجه به وسعت جغرافیایی تاثیرگذاری این گروه و میزان نفوذ آن در مناطق مختلف، نمی تواند اقدامی کافی برای اطمینان یافتن از کاهش ناآرامی در افغانستان باشد. ادامه اقدامات خشونت بار گروه طالبان که گروه مسلح مخالف دولت افغانستان و تهدید اصلی امنیت و آرامش در این کشور است، با وجود پیوستن حزب اسلامی حکمتیاربه روند صلح، همچنان موجب تشدید جنگ و خشونت در این کشور شده است.

در هفته های اخیر، اشغال برخی مناطق توسط طالبان در ولایت های قندور، هلمند و فاریاب در افغانستان نشان داد حزب اسلامی علیرغم آنکه در جایگاه دوم گروه های مسلح مخالف دولت این کشور قرار داشت، اما تاثیرش بر ناامنی، قابل مقایسه با گروه طالبان نیست. به ویژه انکه در بیش از یکسال گذشته، فعالیت گروه تروریستی داعش نیز در افغانستان افزایش یافته است و برخی آن را در جایگاه دومین گروه تروریستی و مخالف دولت افغانستان می دانند.

در این شرایط، دولت افغانستان نباید در خصوص توافقنامه صلح با حزب اسلامی به گونه ای تبلیغ کند که افغانها این سند دو جانبه را، زمینه اصلی استقرار صلح بدانند و با تداوم ناامنی های فعلی از سوی طالبان از بازگشت امنیت ناامید شوند. البته باید توجه داشت که آمادگی حزب اسلامی برای میانجیگیری بین دولت افغانستان و طالبان به دلیل موضع منفی این گروه در خصوص پیوستن حکمتیار و یاران وی به روند صلح بعید است جنبه اجرایی پیدا کند.

کلیدواژه