تبعات اقدام زیانبار ارسال سلاح برای عربستان و اسرائیل
(last modified 1395-07-24T07:55:29+00:00 )
میزان 24, 1395 12:25 Asia/Kabul
  • "غلامحسین دهقانی"، سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل

معاون نماینده ایران در سازمان ملل صدور سلاح به کشورهای منطقه و تسلیح رژیم صهیونیستی به انواع سلاح‎ها را نقض تعهدات حقوق بین الملل بشردوستانه دانست.

غلامحسین دهقانی، معاون نماینده ایران در سازمان ملل روز جمعه در سخنرانی خود در نشست سالانه کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی مجمع عمومی، درباره عواقب بی‎ثبات کننده و زیان‌بار فروش مستمر سلاح‌های تهاجمی به عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی و دیگر طرف‌های منطقه هشدار داد.

دهقانی درباره حجم بالای فروش تسلیحات تهاجمی پیشرفته به برخی طرف‌ها در منطقه غرب آسیا گفت ایران عمیقا نگران عواقب بی‌ثبات کننده ورود و صدور مستمر چنین تسلیحاتی به منطقه به ویژه به عربستان سعودی و اسرائیل است.

غرب به ویژه آمریکا در حالی فروش گسترده سلاح به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را در دستور کار دارد که این سلاح‌ها ثبات و امنیت منطقه را نشانه رفته است.

امضای قراردادهای نظامی میلیارد دلاری غرب به ویژه آمریکا و انگلیس با عربستان سعودی در سال‌های اخیر افزایش یافته است. تجهیز عربستان به سلاح‌های غربی در حالی است که اقدامات این کشور در تضاد با صلح و امنیت در منطقه غرب آسیا است.

سیاست تهاجی عربستان سعودی، مسیر ارسال سلاح‌های غربی به منطقه را هموار کرده و این سیاست به گسترش ناامنی در منطقه و کشتار مردم بی‌دفاع منجر شده است.

حملات هوایی ائتلاف سعودی به یمن در حدود 600 روز گذشته، این کشور را به نمایشگاهی از نسل‌کشی و جنایت ضد بشریت مبدل کرده است.

برآیند استفاده از سلاح‌های آمریکایی و انگلیسی در جریان حملات ائتلاف سعودی به یمن در حدود 19 ماه گذشته، کشته شدن بیش از 10 هزار یمنی از جمله زنان و کودکان بی‌گناه است.

جدیدترین اقدام ائتلاف سعودی در کشتار مردم بی‌گناه یمن با سلاح‌های آمریکایی حمله به مراسم عزاداری در جنوب صنعاء، پایتخت یمن در 17 میزان بود. حدود 800 یمنی در این حمله وحشیانه کشته و زخمی شدند. این وحشی‌گری رژیم سعودی و ده‎ها نمونه آن در نوزده ماه گذشته، نقض آشکار حقوق بشر و تعهدهای جاری در حقوق بین الملل بشردوستانه است.

اقدام کشورهای صادر کننده انواع سلاح به عربستان سعودی و امارات هم که در کشتار مردم یمن نقش مستقیم دارند، به منزله نقض تعهد آنان در حقوق بین الملل بشردوستانه است. پایان نقض فاحش حقوق بشر در یمن، در گرو توجه کشورها به تعهدهای خود در حقوق بین‌الملل بشردوستانه و متوقف کردن فروش سلاح به کشورهای متجاوز به یمن است.

اقدامات رژیم سعودی در یمن همانند اقدام رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی است. این رژیم نیز در سایه نقض حقوق بین الملل، بیش از 6 دهه در حال اشغالگری و نسل‌کشی و اقدامات تروریستی است. کمک نظامی 38 میلیارد دلاری آمریکا به رژیم اسرائیل و حمایت از تداوم سلاح‎های هسته‌ای این رژیم به منزله ادامه اشغالگری، قتل‌عام مردم فلسطین و نیز نقض گسترده حقوق بشر و تداوم بی‌ثباتی در منطقه غرب آسیا است.

 

کلیدواژه