اسد 13, 1399 15:13 Asia/Kabul

برنامه ها و تلاش ها مسئولان ایران و افغانستان برای گسترش فعالیت ها در رابطه با اقتصاد و تجارت نوید بخش توسعه تعاملات و مناسبات دو کشور در این حوزه است

کارشناس اقتصادی افغان گفت: برنامه ها و تلاش ها مسئولان ایران و افغانستان برای گسترش فعالیت ها در رابطه با اقتصاد و تجارت نوید بخش توسعه تعاملات و مناسبات دو کشور در این حوزه است.

عبدالواحد احمد یار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به دیدار اخیر علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی با بهادر امینیان سفیر ایران در افغانستان و تاکید بر آمادگی برای تقویت روابط با افغانستان، توسعه صادرات، حمایت از سرمایه گذاری در بخش ترانزیت، راه و معادن دو کشور اظهار داشت: توجه مسئولان و ایجاد امکانات و تسهیلات جدید در نقاط مرزی نوید بخش افزایش و توسعه تعاملات بین دو کشور است.

وی افزود: مرزهای ایران و افغانستان و به ویژه مرز دوغارون به لحاظ اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است و از گذشته ها شاهراه اصلی ارتباط دو کشور بوده است، استان خراسان رضوی هم پتانسیل های زیادی دارد و تعاملی که بین مسئولان و مردم خراسان رضوی و هرات وجود دارد می تواند ظرفیتی برای توسعه مناسبات باشد.

به گفته این کارشناس افغان هم سفیر ایران در افغانستان و هم استاندار خراسان رضوی افراد توانمندی هستند که در حوزه اقتصاد نیز فعالیت های خوبی داشته اند، بنابراین می توان امیدوار بود که تلاش های آنان برای توسعه مناسبات ایران و افغانستان از جمله در حوزه اقتصاد به نتایج خوبی منجر شود.

احمد یار در رابطه با مشکلات و چالش های توسعه روابط به ویژه در عرصه اقتصادی هم گفت: همواره چالش هایی در این زمینه وجود داشته اما عزم دو ملت بر تحکیم روابط است، زیرساخت ها در مرز اسلام قلعه در داخل افغانستان چندان آماده نیست، زیرساخت ها در مرز دوغارون در ایران هم نیاز به کار بیشتری دارد اما با عزمی که در مسئولان مشاهده می شود، این امیدواری وجود دارد که زیرساخت ها هم تقویت شود. برای بهبود وضعیت زیرساخت ها و کاهش چالش ها نیاز است که مسئولان دو طرف نشست هایی داشته باشند و تصمیم هایی اتخاذ کنند.

وی اضافه کرد: چالش های سیاسی در مناسبات و مراودات اقتصادی دو کشور تاثیرگذار است و عواملی هم به چالش ها دامن می زنند، البته زمانی که روابط اقتصادی و چرخش های مالی بین دو کشور افزایش پیدا کند و زیرساخت ها تقویت شود، این عوامل ناامید خواهند شد، ضمن اینکه دو دولت و دو ملت همواره روابط نیکی باهم داشته اند و توطئه های عوامل پشت پرده را خنثی کرده اند.

 

کلیدواژه