اسد 27, 1399 18:34 Asia/Kabul
  • تاکید طالبان بر مذاکره با دولت و گروههای افغان

طالبان اعلام کردند، این گروه علاوه بر دولت افغانستان با تمامی گروههای افغان مذاکره می کند .

 سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت،  این گروه تنها دولت افغانستان را طرف مذاکره خود نمی شناسد، بلکه می خواهد در این مذاکرات همه احزاب و گروه های افغان نیز حضور داشته باشند.

اظهارات "سهیل شاهین"، در واکنش به سخنان اخیرمحمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان  مطرح  شده است که گفته بود طالبان باید بدانند  که طرف اصلی آنها در مذاکرات صلح ،دولت این کشور است.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان هم گفته است که پس از آزادی خطرناکترین اعضای طالبان، هیچ بهانه ای برای تعلل این گروه برای شروع مذاکرات صلح باقی  نمانده است.

موضع طالبان درباره آنکه در مذاکرات صلح افغانستان علاوه بر دولت با همه گروه های سیاسی این کشور نیز مذاکره می کند نشانه ای از جامعیت گفتگوهای آتی بین الافغانی است.

گروه طالبان که در دو سال گذشته مذاکراتی را با نمایندگان برخی گروه های سیاسی و احزاب افغانستان درخارج از این کشور داشته است،نقش احزاب را در به ثمر رسیدن تلاش ها برای استقرار صلح مهم می داند.

بر همین اساس سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر تاکید کرده که علاوه بر دولت افغانستان؛ گروه های سیاسی این کشور نیز طرف مذاکره این گروه هستند و بدین ترتیب باید انتظار داشت که در روند مذاکرات صلح افغانستان نمایندگان احزاب این کشور نیز مشارکت کنند. 

با توجه به آنکه شرایط و نحوه توافق با طالبان برای خاتمه جنگ در افغانستان و استقرار صلح روندی پیچیده و دشواردارد و باید جوانب آن به خوبی مورد ارزیابی قرار گیرد قطعا مشارکت نمایندگان گروه های سیاسی افغان در فرایند مذاکرات صلح این کشور می تواند کمک موثری برای دولت افغانستان در تحقق ماموریت برقراری آتش بس دائمی و بازگرداندن صلح و آرامش به این کشور پس از حدود دو دهه اشغال خارجی خواهد بود.

در بیش از یکسال گذشته که موضوع برگزاری مذاکرات صلح افغانستان جدی تر شده است سیگنال های مثبتی از ارگ ریاست جمهوری این کشور درباره مشارکت احزاب و گروه های سیاسی در گفتگوهای بین الافغانی دریافت نشده است.

سخنان جدید اشرف غنی درباره آنکه طرف اصلی مذاکرات با طالبان دولت افغانستان است می تواند تاکیدی بر موضع گذشته وی در محدود بودن میزان نقش آفرینی احزاب افغان در گفتگوهای پیش رو با طالبان است.

به همین دلیل است که در سال های اخیر انتقادهای گسترده ای به  سیاست اشرف غنی در تحدید میزان مشارکت گروه های سیاسی افغانستان در روند مذاکرات صلح با طالبان مطرح بوده است.

"همایون جریر" عضو شورای رهبری حزب اسلامی افغانستان می گوید، 

پیشنهاد حزب اسلامی و تمام احزاب افغان این است که چون صلح یک مساله ملی است یک شورای مقتدر مشتمل بر رییس جمهوری  و رهبران بزرگ سیاسی این  کشور تشکیل شود تا این شورا  روند مذاکرات صلح را با طالبان مدیریت کند.

درشرایطی که طالبان خواهان حضور نمایندگان همه گروه های سیاسی افغانستان در مذاکرات پیش رو برای خاتمه جنگ و برقراری صلح است دولت این کشور نیز باید با توجه به ظرفیت های احزاب برای حضور مقتدرانه در روند این گفتگوها استفاده کند.

مشارکت احزاب در مذاکرات صلح  افغانستان می تواند پشتوانه مردمی برای حمایت از توافق صلح دولت این کشور با طالبان را بدنبال داشته باشد. 

کلیدواژه