سنبله 06, 1399 14:59 Asia/Kabul

جمهوری اسلامی ایران به دلیل قرابت های فراوانی که با مردم و دولت افغانستان دارد می تواند نقش بسیار جدی در مسئله صلح این کشور داشته باشد

فعال رسانه ای افغان گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل قرابت های فراوانی که با مردم و دولت افغانستان دارد می تواند نقش بسیار جدی در مسئله صلح این کشور داشته باشد.

سید احمد موسوی مبلغ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: صلح یا نبود صلح تاثیر مستقیم بر امنیت یا ناامنی در جمهوری اسلامی ایران دارد به همین نسبت نقش ایران هم در مسئله صلح افغانستان بسیار جدی است.

وی افزود: امریکا در مذاکرات با طالبان طرف های دیگر را کنار گذاشته و یک روند صلح یک طرفه را با طالبان آغاز کرد که این یکجانبه گرایی امریکا از چالش های مسئله صلح افغانستان است.

به گفته مدیر مسئول خبرگزاری اطلس امریکا از یک طرف مشروعیت هایی برای طالبان قائل شد که از نظر مردم افغانستان و کشورهای منطقه قابل قبول نیست و از طرف دیگر جایگاهی برای خود در رابطه با مسئله افغانستان قائل شده که برای آینده افغانستان و منطقه خطرناک است.

وی با اشاره به برگزاری دور اخیر نشست قلب آسیا-روند استانبول که ایران هم از اعضای آن است و اعلام حمایت ایران از روند صلح افغانستان به رهبری و مالکیت افغان ها عنوان کرد: با توجه به اینکه  رویکرد امریکا افغانستان و کشورهای منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد، نقش کشورهای همسایه و منطقه و به ویژه ایران در مسئله صلح افغانستان اهمیت بیشتری پیدا می کند.

مبلغ اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل قرابت های فراوانی که با مردم و دولت افغانستان و حدود یک هزار کیلومتر مرز مشترکی که با افغانستان دارد و حضور میلیون ها مهاجر افغان در ایران طی چهل سال گذشته و نیز از آنجا که از حامیان اصلی مردم در دوران جهاد و برخی از دولت های افغانستان بوده می تواند نقش بسیار جدی و پر رنگ تری در مسئله صلح این کشور داشته باشد.

این کارشناس افغان گفت: به صورت کلی جمهوری اسلامی ایران از دو منظر تاثیر جدی بر مسئله صلح افغانستان دارد یکی ارتباط نزدیکی که با دولت و مردم این کشور دارد و بر حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن تاثیرگذار است و دیگر اینکه از امنیت و ناامنی در افغانستان تاثیرپذیر است.

وی افزود: از اینرو به نظر می رسد امریکا به جای اینکه به یکجانبه گرایی خود در موضوع افغانستان ادامه دهد، باید تلاش کند که در یک تعامل منطقه ای به دنبال صلح و ثبات در افغانستان باشد و این چیزی است که دولت افغانستان هم آن را دنبال می کند و گفت و گوهایی هم با برخی کشورهای منطقه از جمله افغانستان داشته است.

 

کلیدواژه