سنبله 15, 1399 16:38 Asia/Kabul

اعمال نظرات پاکستان بر طالبان، روی تاخیر در آغاز مذاکرات صلح حکومت افغانستان و طالبان تاثیرگذار بوده است

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان گفت: اعمال نظرات پاکستان بر طالبان، روی تاخیر در آغاز مذاکرات صلح حکومت افغانستان و طالبان تاثیرگذار بوده است.

مطیع ا.. خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تاخیر سفر هیات مذاکره کننده حکومت افغانستان به قطر برای مذاکره با طالبان اظهار داشت: هم هیات مذاکره کننده افغانستان و هم هیات مذاکره کننده طالبان آمادگی لازم را برای انجام مذاکره نداشتند.

وی با بیان اینکه برخی خبرهای منتشر نشده حاکی از آن است که حکومت پاکستان به ملاعبدالغنی برادر اجازه نداده در ترکیب هیات طالبان حضور داشته باشد عنوان کرد: هیاتی از طالبان که برای مذاکره با هیات حکومت افغانستان از قطر به پاکستان رفت در برگشت ملا برادر را با خود نداشت و طالبان اعلام کردند که به دلیل برخی مشکلات فنی آمادگی آغاز مذاکرات را ندارند و از آنجایی که حکومت افغانستان برخی صحبت های ابتدایی را با ملا برادر انجام داده بود، احتمالا این حکومت هم مشکل فنی را برای آغاز نشدن مذاکرات بهانه قرار داده است.

به گفته این کارشناس افغان، افغانستان در حال حاضر دارای یک حکومت منتخب و قوای سه گانه می باشد و از استقلال برخوردار است، اینگونه نیست که امریکا یا پاکستان هر تصمیمی بگیرند حکومت افغانستان آن را قبول کند، این کشور در رابطه با انتخاب دوستان خارجی خود دست باز دارد و می تواند از کشورهای همسایه خود هم همکاری های سیاسی، اقتصادی و نظامی درخواست کند.

خروتی با اشاره به بحث حکومت موقت که از سوی برخی مطرح شده عنوان کرد: در صورتی که سی. آی. ای امریکا و آی. اس. آی پاکستان بخواهند به حکومت افغانستان فشار بیاورند و به نوعی حکومت موقت را در افغانستان تحمیل کنند سیاستمداران افغان در برابر این برنامه های شوم ایستادگی خواهند کرد و به هیچ وجه تسلیم خواسته های امریکا و پاکستان نخواهد شد.

وی همچنان خاطرنشان کرد: برخی اخباری که از سازمان آی. اس. آی پاکستان به بیرون درز کرده بسیار تکان دهنده است، به عنوان مثال "اسد درانی" رئیس سابق آی. اس. آی پاکستان فاش کرده که امریکا سالانه 500 میلیون دالر از طریق پاکستان به طالبان کمک می کرد تا جنگ افغانستان شعله ور نگه داشته شود.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: به هر صورت اگر به خواسته های حکومت افغانستان شامل حفظ دستاوردهای دو دهه گذشته، حفظ قانون اساسی، حقوق اتباع افغانستان و قوای مسلح این کشور است توجه نشود، این حکومت از کشورهای دیگر درخواست کمک خواهد.

وی اضافه کرد: ملت افغانستان هیچ گاه به حکومت این کشور اجازه نمی دهد طالبان را بدون قید و شرط بپذیرد و به طالبان هم این اجازه را نمی دهد که این حکومت را منحل کند و دستاوردهای دو دهه گذشته را از بین ببرد.

 

کلیدواژه