طالبان برای بازگشت به صحنه قدرت با آمریکا معامله کرده اند
(last modified Sat, 19 Sep 2020 05:59:30 GMT )
سنبله 29, 1399 10:29 Asia/Kabul

کارشناس ایرانی و آگاه امور منطقه گفت: طالبان برای بازگشت به صحنه قدرت با آمریکا معامله کرده است که البته این معامله هم تنها با طالبان نیست به نظرم یک معامله چهار جانبه ای است میان طالبان، آمریکا، عربستان و پاکستان صورت گرفته است و در این معامله این امکان برای طالبان فراهم می شود که از طریق سیاسی با یک نوع امارت اسلامی تعدیل شده دوباره به قدرت باز گردند

پیر محمد ملازهی کارشناس ایرانی و آگاه امور افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری، در مورد آغاز مذاکرت میان دولت افغانستان و گروه طالبان گفت: اختلاف نظر میان طالبان و دولت افغانستان بسیار جدی است، هر چند که تا کنون هر دو طرف رضایت خود را اعلام کرده اند و راضی به نظر می رسند، ولی با آغاز رسمی مذاکرات اختلاف نظرها جدی خواهد شد، چون هر دو طرف خطوط قرمزی در ذهن های خود دارند که حاضر نیستند از آن عقب نشینی کنند.

این کارشناس مسایل سیاسی در ادامه افزود: از نگاه طالبان احیای امارت اسلامی، در اولویت قرار دارد و خط قرمز آن ها محسوب می شود و از نگاه دولت افغانستان حفظ قانون اساسی و دستاورد های 19 سال گذشته در بخش های حقوق بشر، حقوق زنان و حقوق اقلیت های مذهبی و قومی خط قرمز محسوب می شود و دولت در این موارد کوتاه نخواهد آمد.

وی تصریح کرد: ولی اگر مجموع شرایط را در نظر بگیریم هر چند مذاکرات سخت و دشواری پیش رو است ولی گزینه دیگری به عنوان  واقعیت جامعه افغانستان وجود ندارد، چون جنگ به بن بست رسیده است و هیچ یک از طرفین نمی توانند همدیگر را از طریق نظامی حذف کنند و  تنها راه حل، گزینه مذاکره است.

ملازهی در ادامه به سیاست آمریکا در قبال افغانستان اشاره و یادآور شد: فشار آمریکا روی پاکستان بسیار زیاد است و پاکستان متوجه است که اگر طالبان را برای ادامه مذاکرات تشویق نکند، امکان دارد که منافع ملی پاکستان توسط امریکا با خطر مواجه شود.

این کارشناس امور منطقه تصریح کرد: البته پاکستان می خواهد همچنان سیاست دوگانه خود را در قبال افغانستان ادامه دهد؛ از یک سو طالبان و شورای کویته را تشویق به مصالحه و مذاکرات می کند و از سوی دیگر تلاش دارد که گروه های دیگری را پیدا کنند تا همچنان جنگ نیابتی را در افغانستان ادامه دهند.

این آگاه امور منطقه در مورد توافق سیاسی آمریکا با طالبان گفت: به نظر می رسد در کنار متن توافق سیاسی آمریکا با طالبان که رسانه ای و منتشر شد، بخش های محرمانه ای نیز وجود داشته باشد و توافق اعلام شده همه آن چیزی نیست که در رسانه ها اعلام شده است.

وی تصریح کرد: باور من این است که طالبان با آمریکا نوعی معامله انجام داده باشند که البته این معامله هم تنها با طالبان نیست به نظرم یک معامله چهار جانبه ای است میان طالبان، آمریکا، عربستان و پاکستان صورت گرفته است و در این معامله این امکان برای طالبان فراهم می شود که از طریق سیاسی با یک نوع امارت اسلامی تعدیل شده دوباره به قدرت باز گردند.

این پژوهشگر سیاسی یادآور شد: اول طالبان را می خواهند شریک قدرت کنند و در ساختارهای نظامی و سیاسی و دولت حضور داشته باشند و به نظر می رسد که طالبان این را پذیرفته اند که از طریق سیاسی قدرت را در افغاستان در دست بگیرند؛ اما پرسشی که همچنان وجود دارد این است که طالبان تا کجا از امارت اسلامی ظرف نظر کرده اند و آمریکا در این قبال چه چیزی به دست آورده است؟

این کارشناس سیاسی خاطر نشان ساخت: به نظر نمی آید که آمریکا به همین سادگی افغانستان را ترک کند، به نظر می رسد که طالبان در قبال کسب قدرت از طریق سیاسی، که با همکاری آمریکا صورت می گیرد، پذیرفته اند که حضور امریکا در چند پایگاه نظامی محدود شود.

کلیدواژه