میزان 13, 1399 15:02 Asia/Kabul

کارشناس افغان در امورهوانوردی و گردشگری گفت: پروازهای هوایی میان شهرهای افغانستان، رونق اقتصادی به دنبال دارد، ولی دولت در هیچ بخشی از امور هوانوردی، عزم جدی برای حل مشکلات ندارد، دولت باید اجازه رقابت آزاد را در امور هوا نوردی فراهم کند و از شرکت های کوچکتر در این عرصه حمایت کند.

عبدالواحد احمد یار کارشناس افغانستانی در امور هوانوردی و گردشگری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به برقراری پرواز های مسافربری میان کابل و قندوز گفت: بر قراری این پروازها بعد از ده سال و اتصال ولایت قندوز به پایتخت افغانستان کار بسیار نوید بخشی بود که انجام پذیرفت.

وی افزود: ایجاد فرودگاه و پرواز های هوایی برای رشد اقتصادی و فرهنگی هر شهری بسیار موثر است، به ویژه در شرایط امنیتی که ما در افغانستان داریم که بسیاری از جاده های ما از امینت لازم برخوردار نیستند یا دچار مشکلاتی هستند واقعا پرواز های هوایی می تواند یک خبر مسرت بخش باشد.

کارشناس امور هوانوردی در ادامه به عدم توجه دولت افغانستان به امور هوانوردی اشاره کرد و یادآور شد: دولت در هیچ بخشی از امور هوانوردی، عزم جدی برای حل مشکلات ندارد و اگر واقعا دولت توجه نشان دهد، باعث رشد و انکشاف شهر ها می شود و تجارت رونق پیدا می کند، یک خدمت بزرگی در تاریخ افغانستان است.

احمدیار افزود: دولت افغانستان باید اجازه رقابت آزاد را در امور هوا نوردی فراهم کند و از شرکت های کوچکتر در این عرصه حمایت کند و امور هوانوردی را از انحصار دو شرکت خارج کند.

کارشناس افغان در امور گردشگری در ادامه به وضعیت گردشگری در افغانستان اشاره کرد و گفت: افغانستان یکی از زیباترین و پر جاذبه ترین کشور های دنیا است  که خیلی از کشور های شرق آسیا و شرکت های اروپایی تمایل زیادی دارند که به عنوان گردشگر در افغانستان حضور داشته باشند و از این  کشور بازدید کنند.

وی تصریح کرد: گردشگری در دنیا مهم ترین صنعت شمرده می شود و تمام دنیا و کشور هایی که توسعه یافته، یا در حال توسعه هستند بودجه های سالیانه خود را بر مبنای گردشگری محاسبه می کنند و اهمیت گردشگری در دنیا امروز به همگان  ثابت شده و به عنوان صنعت مادر پذیرفته شده است.

احمدیار خاطر نشان ساخت: علیرغم اهمیت صنعت گردشگری، ما در حال حاضر به اسم گردشگری به معنای واقعی آن نداریم، چون نه در عرصه تبلیغات کار می شود نه در عرصه جذب گردشگر و برای همین ما نتوانستیم افغانستان را به دنیا معرفی کنیم و اگر این عزم ایجاد شود و صنعت گردشگری مورد توجه قرار بگیرد، حتی می تواند باعث امنیت در افغانستان شود.

وی تصریح کرد: امنیت گردشگری یعنی امنیت شهرها، جاده ها و در کل امنیت تمام افغانستان و امروز در تمام دنیا برای جذب گردشگر بودجه های زیادی صرف می شود که در واقع این یک سرمایه گذاری محسوب می شود، ولی در افغانستان گردشگری مورد توجه قرار نمی گیرد.

کلیدواژه