میزان 19, 1399 14:45 Asia/Kabul

امریکایی ها دیگر از ناحیه طالبان احساس خطر جدی نمی کنند، به همین دلیل به فکر خروج زودهنگام نیروهای خود از افغانستان افتاده اند

کارشناس و پژوهشگر افغان گفت: امریکایی ها دیگر از ناحیه طالبان احساس خطر جدی نمی کنند، به همین دلیل به فکر خروج زودهنگام نیروهای خود از افغانستان افتاده اند.

سید حسین اشراق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به توییت اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا مبنی بر اینکه نظامیان باقی مانده امریکایی تا کریسمس به امریکا برگردانده می شوند و نیز اظهارات مشاور امنیت ملی امریکا مبنی بر اینکه شمار نظامیان امریکایی در افغانستان تا اوایل سال 2021 میلادی به 2500 نفر کاهش می یابد عنوان کرد: امریکایی ها پس از امضای توافقنامه با طالبان دیگر از این گروه احساس خطر جدی نمی کند.

وی افزود: دولت امریکا به دنبال آن است که در افغانستان بیشتر حضور کیفی داشته باشد و از مصارفی که در این کشور دارد بکاهد هرچند اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا که این روزها بیشتر در توییتر منعکس می شود جنگ تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا است.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نبراس اظهار داشت: به هر صورت همانگونه که دولتمردان امریکایی بارها گفته اند، آن ها می خواهند در افغانستان حضور کیفی و اطلاعاتی داشته باشند تا حضور نظامی. اکنون هم امریکایی ها به طالبان کمک می کنند و هزینه های مذاکرات دوحه قطر را می پردازند و در افغانستان هم می خواهند حضور اطلاعاتی داشته باشند.

اشراق در رابطه با برخی گمانه زنی ها مبنی بر اینکه پشت پرده، مذاکراتی بین اشرف غنی، طالبان و امریکایی ها در جریان است، توافقاتی هم انجام شده و آنچه از آن تحت عنوان مذاکرات صلح قطر یاد می شود، نمایشی است هم گفت: تحلیل هایی در این زمینه وجود دارد و گمان بر این است که سفر اخیر اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به قطر هم بدون هدف نبوده و این احتمال وجود دارد که صحبت هایی صورت گرفته باشد.

به گفته این تحلیلگر سیاسی زمانی که در یک جامعه حکومت بر اساس اراده ملی شکل نگیرد، شرایط لازم را نداشته باشد و نماد اعتماد و وحدت ملی نباشد مشکلاتی به وجود می آید ضمن اینکه حکومت باید در سطح منطقه و جهان هم از مقبولیت برخوردار باشد.

اشراق با اشاره به وجود اختلافات در دولت و نبود انسجام و اتحاد بین هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان با طالبان هم گفت: اعضای هیاتی که از سوی دولت برای مذاکره به قطر رفته با توجه به سهمیه های خاصی مقرر شده اند، از ظرفیت و هماهنگی لازم برخوردار نیستند و نمی توانند منافع ملی افغانستان را بازتاب دهند، حکومت افغانستان هم که هیات از آن نمایندگی می کند، حکومت مقتدری نیست.

وی اضافه کرد: با این اوصاف حتی اگر مذاکرات صلح افغانستان که در قطر جریان دارد به نتایجی هم برسد حلال تمام مشکلات افغانستان نخواهد بود.

 

کلیدواژه