طالبان که خود عامل بسیاری از ناامنی ها هستند نمی توانند کمکی به تامین امنیت این کشور کنند
(last modified 1399-07-21T10:52:23+00:00 )
میزان 21, 1399 15:22 Asia/Kabul

طالبان که خود عامل بسیاری از ناامنی ها، جنایات و نابسامانی ها در افغانستان هستند به هیچ عنوان نمی توانند کمکی به تامین امنیت در این کشور کنند

کارشناس سیاسی افغان گفت: طالبان که خود عامل بسیاری از ناامنی ها، جنایات و نابسامانی ها در افغانستان هستند به هیچ عنوان نمی توانند کمکی به تامین امنیت در این کشور کنند.

سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با اعلام طالبان مبنی بر اینکه نیروهای خود را به کابل می فرستند تا با سرقت ها و ناامنی ها مقابله کنند، اظهار داشت: وضعیت امنیتی در کابل بر اثر ضعف نیروهای امنیتی نابسامان است، مردم ناراضی هستند و امنیتی جانی و روانی ندارند، خانه هایشان مورد تعرض و سرقت قرار می گیرند و در کوچه و خیابان به ویژه شبانه با سارقان مواجه می شوند اما اعلام طالبان در مورد تامین امنیت و با سارقان مقابله کنند صرفا یک اعلام تبلیغاتی است.

وی افزود: طالبان حضور چشمگیری در کابل ندارند اما در بعضی مناطق شب ها دیده می شوند، به هر صورت آنان کسانی هستند که خودشان عامل ناامنی و وحشت می باشند و نمی توانند به عنوان تامین کننده امنیت مطرح باشند، در حالیکه یکی از برنامه هایشان مختل کردن وضعیت امنیتی است.

این کارشناس سیاسی در مورد واکنش سخنگوی وزارت داخله افغانستان به اعلام طالبان و اینکه می خواهند نظر مردم را در مورد خود تغییر دهند هم عنوان کرد: اگرچه بسیاری از مردم سطح سواد پایینی دارند اما در حد بالایی از آگاهی و شعور سیاسی قرار دارند، در مورد بسیاری از مسایل تحلیل دارند و فریب و نیرنگ و صداقت را از سوی هر طیفی که باشد، درک می کنند.

به گفته مظفری طالبان عامل بسیاری از مشکلات در افغانستان هستند، حتی مسجد و مدرسه، بیمارستان ها و زایشگاه ها از دست آن ها امنیت نداشته. مردم طالبان را می شناسند و فریب سخنان آنان را نمی خورند.

وی در رابطه با تاثیر احتمالی توافق صلح طالبان با امریکایی ها و جریان مذاکرات صلح این گروه با هیات جمهوری اسلامی افغانستان در قطر، بر گستاخ شدن طالبان تا این حد گفت: طالبان اراده و اختیاری از خود ندارند و همه مواضع از بیرون به آن ها دیکته می شود.

این کارشناس سیاسی گفت: کشورهایی مانند امریکا، انگلیس و پاکستان بر طالبان نفوذ و تاثیر دارند و اگر بخواهند می توانند جریان مذاکرات صلح افغانستان را به نتایج مطلوبی برسانند اما در این مسیر سنگ اندازی می کنند و طالبان را به گونه ای هدایت می کنند که موضع گیری های آنان سبب تفرقه انگیزی و مانع پیشرفت روند صلح شود.

وی اضافه کرد: امریکایی ها در مذاکرات خود با طالبان هم یکجانبه عمل کردند و صداقتی نداشتند که در نتیجه بیش از پنج هزار زندانی طالبان از زندان های دولت افغانستان آزاد شدند، در قراردادهای امنیتی هم که با افغانستان امضا کردند، صداقت نداشتند چنانکه پاکستانی ها بارها به خاک افغانستان تعرض کردند اما امریکایی ها سکوت کردند.

 

کلیدواژه