امید ترامپ به دیوان عالی برای پیروزی در انتخابات امریکا
(last modified 1399-08-11T08:21:51+00:00 )
عقرب 11, 1399 12:51 Asia/Kabul
  • امید ترامپ به دیوان عالی برای پیروزی در انتخابات امریکا
    امید ترامپ به دیوان عالی برای پیروزی در انتخابات امریکا

در آخرین ساعات باقی مانده به رقابت های انتخابات ریاست جمهوری امریکا، دونالد ترامپ ، پیروزی خود را پیشاپیش حاصل مداخله قضات دیوان عالی فدرال عنوان کرد.

ترامپ در جمع حامیان خود در ایالت پنسیلوانیا گفت:«اگر سه شنبه پیروز شدیم یا کمی بعد از آن، با تشکر ازدیوان عالی پیروز شدیم.»

اشاره رییس جمهوری امریکا به مداخله احتمالی عالی ترین مرجع حقوقی و قضایی این کشور در انتخابات جنجالی سوم نوامبر است. ترامپ پیش از این بارها و بارها اعلام کرده است که تقلب بزرگی در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بویژه به شیوه پستی در جریان است. وی حتی به صراحت گفته است فقط از طریق تقلب گسترده از سوی رقیب، در انتخابات شکست خواهد خورد. 

این رویکرد نامزد حزب جمهوریخواه سبب شده است که تردیدهای جدی درمورد پذیرش شکست در انتخابات سوم نوامبر از دونالد ترامپ ایجاد شود. انتظار می رود جز در صورت پیروزی قاطع ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، ستاد انتخاباتی جمهوریخواهان، موضوع شکایت از تقلب در انتخابات را به دادگاه ها بکشانند. آنان تلاش خواهند کرد تا سرحد امکان، آرای بیشتری از صندوق ها را به بهانه هایی همچون مخدوش بودن آرای پستی یا حتی مخدوش بودن شمارش آرای حضوری، ابطال کنند تا در صورت پیشتازی جو بایدن، از پیروزی رقیب دموکرات جلوگیری بعمل آورند.

امی کلوبچار سناتور دموکرات ایالت مینه ‌سوتا می گوید: در میانه همه ‌گیری ویروس کرونا، حزب جمهوریخواه هرکاری می‌کند تا رأی دادن را برای مردم آمریکا سخت‌ تر کند.
جمهوریخواهان برای رسیدن به این هدف، بر روی قضات محافظه کار در دادگاه های فدرال و دیوان عالی فدرال حساب ویژه باز کرده اند. در حال حاضر دو سوم از قضات دیوان عالی فدرال امریکا منصوب شدگان از سوی روسای جمهوری جمهوریخواه هستند  و یک سوم آنان را نیز ترامپ منصوب کرده است. از این رو به نظر می رسد اگر پرونده انتخابات ریاست جمهوری 2020 در نهایت به دیوان عالی فدرال ارجاع داده شود، دیوان به گونه ای حکم صادر کند که در نهایت به پیروزی ترامپ بیانجامد. 

بیست سال پیش نیز یک نامزد دیگر جمهوریخواه به نام جورج دبلیو بوش با استفاده از نفوذ پدرش، جورج هربرت واکر بوش، رییس جمهوری پیشین امریکا، حکم توقف بازشماری آرا در ایالت فلوریدا را با بدست آورد و فقط با برتری 500 رای در این ایالت، به عنوان رییس جمهوری چهل و سوم امریکا به کاخ سفید راه یافت. اکنون مجددا جمهوریخواهان به قضات دیوان عالی فدرال چشم دوخته اند، تا جایی که حتی نامزد آنان، پیشاپیش به صراحت از همکاری دیوان عالی در حفظ قدرت، تشکر کرده است. 

این در حالی است که پیش بینی می شود همچون سال 2000 و 2016 ، نامزد حزب دموکرات در آرای مردمی از نامزد جمهوریخواهان پیشی بگیرد. با این حال، از آنجا که در امریکا، مردم به شکل مستقیم در انتخاب رییس جمهوری نقش ندارند، چه بسا بار دیگر این کشور شاهد روی کار آمد رییس جمهوری با رای اقلیت مردمی باشد. 

تکرار این وضعیت آن هم به فاصله فقط چهار سال، انتقادات از شیوه پیچیده انتخابات ریاست جمهوری را در امریکا شدت خواهد داد، بویژه این که شکاف های سیاسی - ایدئولوژیکی حال حاضر امریکا در مقایسه با سال 2000 یا حتی سال 2016 به مراتب عمیق تر است و می تواند تنش های شدیدتری را به همراه آورد.  

 

کلیدواژه