عقرب 12, 1399 09:41 Asia/Kabul
  • انتقاد مجلس سنای افغانستان از توافقنامه آمریکا و طالبان
    انتقاد مجلس سنای افغانستان از توافقنامه آمریکا و طالبان

سنای افغانستان در بیانیه ای، توافقنامه آمریکا و گروه طالبان را برای افغان ها بی نتیجه دانست.

مجلس سنای افغانستان در بیانیه ای با انتقاد از ادامه جنگ در این کشور اعلام کرد، با وجود امضای توافقنامه امریکا با طالبان و آغاز مذاکرات صلح با این گروه، حملات گروه طالبان به نظامیان و غیرنظامیان متوقف نشده است.

مجلس سنا افغانستان پیشنهاد کرده که دولت این کشور «اجماع منطقه‌اى و بین‌المللى را با میانجی گری سازمان کنفرانس اسلامى، سازمان ملل متحد، شوراى امنیت سازمان ملل شکل دهد تا روند مذاکرات صلح افغانستان به نتیجه ملموسی برسد.»

گروه طالبان و آمریکا توافقنامه به اصطلاح صلح به منظور کاهش و پایان حملات و خشونت در افغانستان در فوریه گذشته در دوحه قطرامضاء کردند، اما برغم این توافق خشونت ها و حملات طالبان بیشتر شده است.

انتقاد سنای افغانستان از توافقنامه آمریکا و طالبان در شرایطی است که این توافق برای مردم افغانستان نتیجه ای نداشته است و برغم تعهد طالبان به کاهش خشونت ها و همچنین تعهد کاخ سفید به کاهش نیروهایش، این کشور با روند فزاینده افراط گرایی این گروه  و ادامه حضور نظامیان خارجی مواجه است.

علاوه بر آنکه توافقنامه آمریکا و طالبان به کاهش خشونت و درگیری در افغانستان منجر نشده است بلکه درحال حاضر اصلی ترین مانع در پیشرفت روند مذاکرات بین الافغانی در قطر، اجرایی نشدن تعهدات آمریکا  در این توافقنامه است.

درمتن این توافقنامه، آمریکا متعهد شده است که در۱۳۵ روز اول، تعداد نظامیان خود درافغانستان را به ۸۶۰۰ نفر کاهش خواهد داد و به همان تناسب تعداد نیروهای متحدان و نیروهای ائتلاف کاهش داده شود. همچنین آمریکا تعهد داده بود نیروهای خود وائتلاف خود را از پنج پایگاه نظامی در افغانستان خارج خواهد کرد.

در بخش دیگری از این توافقنامه آمده است، آمریکا، متحدان آن و ائتلاف، خروج کلیه نیروهای باقی‌مانده را از افغانستان طی ۹ ماه‌و‌نیم باقی مانده(پایان سال 2020) تکمیل خواهند کرد.

با توجه به آنکه مهمترین تعهدات آمریکا درخصوص کاهش شمار نظامیان خارجی در افغانستان و خارج کردن این نیروها از پنج پایگاه دراین کشور در 135 روز اول پس از امضای توافقنامه با طالبان در فوریه 2020 محقق نشده است، این گروه نگران است که با امضای توافق صلح با دولت افغانستان،آمریکا تعهدات خود را اجرایی نکند.

به همین دلیل طالبان با شروع مذاکرات بین الافغانی در قطر از 12 سپتامبر/22سنبله تاکنون تاکید دارند که باید قبل از هرگونه توافق با دولت افغانستان، بخش نخست تعهدات آمریکا اجرایی شود. 

با توجه به آنکه دولت آمریکا تعهدات مربوط به 135 روز اول خود پس از امضای توافقنامه صلح با طالبان را اجرا نکرده است، این گروه به خروج کامل همه نظامیان خارجی در پایان سال 2020  که در متن این توافق به صراحت بر آن تاکید شده، نیز بسیار بدبین است. 

البته خارج کردن نام اعضای طالبان از لیست سیاه تروریسم آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل هم از تعهدات آمریکا در این توافق بوده است که تاکنون اخبار رسمی درباره اجرای آن منتشر نشده است.

به دلیل عدم اجرای تعهدات اصلی آمریکا وبه خصوص نامشخص بودن زمان خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان که براساس توافق دوحه باید تا پایان سال 2020 انجام شود، طالبان حاضرنیست بدون اجرایی شدن این تعهدات گام در مسیر توافق صلح با دولت این کشور بگذارد.

بر اساس چنین شرایطی است که سنای افغانستان، توافق امریکا و طالبان را بدون نتیجه و دارای پیامدهای منفی برای مردم آن کشور ارزیابی کرده است.       

کلیدواژه