عقرب 14, 1399 19:08 Asia/Kabul
  • خروج رسمی آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس
    خروج رسمی آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس

آمریکا در دوره زمامداری دونالد ترامپ روند خروج از پیمان های بین المللی را کلید زده و با بی اعتنایی به اثرات سوء این رویکرد مخرب از یکی از مهمترین توافقات زیست محیطی مربوط به حفاظت کره زمین از پدیده گرمایش یعنی توافق آب و هوایی پاریس خارج شد.

در این راستا ایالات متحده آمریکا که از یک سال پیش روند خروج از توافق آب و هوایی پاریس را آغاز کرده، روز چهارشنبه  به طور رسمی از این توافق خارج شد.دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خروج خود از توافقنامه آب و هوایی پاریس را در ژوئن 2017 اعلام کرد. وی مدعی بوده که این سند زیست محیطی، تعهدات اقتصادی مبهمی را به شرکت ها و مالیات دهندگان آمریکایی تحمیل می کند. ترامپ همچنین تاکید کرده بود که که واشنگتن می تواند با شرایط مطلوب تر، بار دیگر به این پیمان بازگردد. با این حال واشنگتن در سه سال گذشته عملا هیچ گام مثبتی در این زمینه برنداشته و در عین حال  ترامپ بارها به این توافق حمله کرد.

توافق آب و هوایی پاریس که با نام پیمان پاریس نیز شناخته می‌شود، ذیل چارچوب کنوانسیون سازمان ملل متحد در زمینه تغییر اقلیم  UNFCC در رابطه با کاستن انتشار گازهای گلخانه‌ای، سازگاری و تامین مالی اقدامات برای کاهش گرمایش کره زمین است که از سوی نمایندگان ۱۹۷ کشور در کنفرانس تغییر اقلیم ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد در پاریس مذاکره و ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ با اجماع تصویب شد.

آمریکا که ادعای ابرقدرتی در جهان دارد، از بزرگترین مخالفان اقدامات موثر و جدی برای مقابله با پدیده  گرمایش روز افزون کره زمین است. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا صراحتا اظهار داشته که اعتقادی به مساله تغییرات آب وهوایی و گرمایش زمین ندارد و به همین دلیل  آمریکا که یکی از بزرگترین عاملان انتشار گازهای گلخانه ای  است از مشارکت در اقدامات به منظور جلوگیری از گرمایش کره زمین کناره گرفته است. ترامپ در ماه‌های اول ریاست جمهوری‌اش در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که قصد دارد آمریکا را از توافقنامه آب و هوایی پاریس که دو سال پیش از آن امضا شده بود خارج کند، ترامپ مدعی شده  بود که توافق جهانی برای محدود نگاه داشتن افزایش دمای زمین به دو درجه، به ضرر کارگران آمریکایی در صنایع این کشور است. ترامپ ضمن اعلام خروج از توافق آب و هوایی پاریس به مخالفت با برنامه های سازمان ملل برای کاستن از انتشار گازهای گلخانه ای و اینکه تغییرات آب وهوایی باعث بدتر شدن وضع اقتصادی جهان خواهد شد، پرداخته است. کاخ سفید ادعا کرده که سازمان ملل در مورد تأثیرات تغییرات آب و هوایی و روش های مدل سازی در این باره زیاده روی کرده است. با این حال این رویکرد ترامپ با مخالفت های زیادی در داخل و خارج آمریکا مواجه شده است. به گفته ابوالفضل ظهره وند کارشناس سیاسی : موضع ترامپ که پرچمدار نظام لیبرالی و سرمایه‌داری است در مورد توافق آب و هوایی پاریس، نشان می‌دهد آمریکایی‌ها تهدیدی علیه صلح، امنیت و محیط زیست هستند .

دانشمندان هشدار داده‌اند که نشانه‌ها و پیامدهای گرمایش زمین درحال تشدید است.این مساله از تهدیدات جدی برای حیات در کره خاکی است. گرمایش زمین می تواند به ذوب یخچال های طبیعی، ایجاد سیلاب ها و تغییرات آب و هوایی شدید در آینده نزدیک منجر شود.به همین دلیل معضل روند رو به افزایش گرمایش کره زمین به یکی از دغدغه های اصلی سازمان ملل تبدیل شده است.با این حال با توجه به کارشکنی آمریکا در مبارزه با این پدیده مخرب موانع بزرگی در مسیر مقابله موثر با آن ایجاد شده است. برخلاف ادعای ترامپ ،حتی آمریکا نیز با عواقب وخیم  تغییرات آب و هوایی مانند آتش سوزی  های مکرر و گسترده در جنگل های کالیفرنیا و دیگر ایالت های غرب این کشور مواجه شده است.خروج آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس می تواند تبعات فاجعه بار آب و هوایی و زیست محیطی برای همه جهان به همراه داشته باشد.

کلیدواژه