عقرب 17, 1399 15:13 Asia/Kabul

توافقنامه امریکا با طالبان به ضرر افغانستان و امنیت این کشور تمام شد و امریکا فقط به نفع خود از آن استفاده کرد

کارشناس سیاسی افغان گفت: توافقنامه امریکا با طالبان به ضرر افغانستان و امنیت این کشور تمام شد و امریکا فقط به نفع خود از آن استفاده کرد.

غلام قادر سکندری در گفت و گو با خبر نگار رادیو دری با اشاره به ناامنی ها و حملات اخیر طالبان در نقاط مختلف افغانستان اظهار داشت: امریکا در حوزه نظامی و جنگ های چریکی از جمله حملات انفجاری در افغانستان از طالبان شکست خورد و توافقنامه با طالبان را از روی اجبار امضا کرد که این به ضرر مردم و دولت افغانستان تمام شد اما امریکا از آن سود برد.

این استاد دانشگاه در کابل یادآور شد: مردم افغانستان با چند سال مبارزه طالبان را شکست دادند و اعضای این گروه از کشور خارج شدند اما امریکا بار دیگر این نیروی متعصب و شکست خورده را بر سرنوشت افغانستان حاکم کرد.

وی با بیان اینکه اکنون سیاست امریکا در قبال طالبان تغییر کرده تصریح کرد: زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان در توییتی "گروه داعش را عامل انفجار دانشگاه کابل معرفی کرد و این گروه را دشمن مشترک طالبان و دولت افغانستان دانست و گفت طالبان تنها گروهی است که می تواند داعش را شکست دهد".

سکندری یادآور شد: امریکا طالبان را جزء گروه های تروریستی و همکار با القاعده می دانست اما دیدگاه خلیل زاد نشان می دهد که امریکا روی طالبان سرمایه گذاری و اعتماد کرده تا آن ها را دوباره بر سرنوشت مردم افغانستان حاکم کند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: اگر چنین شود مردم و دولت افغانستان گروه مخالف به حساب می آیند و طالبانی که جزء گروه های افراطی جهانی و وابسته به القاعده بودند، هم پیمان امریکا محسوب خواهند شد.

وی اظهار داشت: ترامپ در طول پنج سال گذشته سیاست خود را به گونه ای طراحی کرد که جای دوست و دشمن را عوض که این مسئله باعث تغییر وضعیت سیاسی افغانستان و حتی سوق دادن این کشور به سمت جنگ های داخلی شده است.

 

کلیدواژه