عقرب 25, 1399 12:51 Asia/Kabul
  • انتقاد شدید از ادعای آزادی بیان در فرانسه
    انتقاد شدید از ادعای آزادی بیان در فرانسه

روند اسلام ستیزی و به سخره گرفتن اعتقادات مسلمانان در فرانسه در سال های اخیر تشدید شده و در این راستا انتشار چند باره کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر اکرم (ص) توسط نشریه شارلی ابدو موجب خشم مسلمانان جهان شده است. با این حال امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به بهانه آزادی بیان از این امر دفاع کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای به انتقاد از شرایط آزادی بیان در فرانسه پرداخت و این کشور را به رفتار دوگانه و منافقانه متهم کرده و تاکید کرد که فرانسه نمی‌تواند ادعای حمایت از آزادی بیان داشته باشد. این سازمان حقوق بشری در بیانیه خود به ذکر موارد متعددی از رفتارهای دو گانه دولت فرانسه پرداخته و با یادآوری رویدادهای اخیر در فرانسه و اهانت به پیامبرعظیم الشان اسلام (ص) تاکید کرد که فرانسه آن‌گونه که خود ادعا دارد، حامی آزادی نیست.

از جمله این موارد این است که پس از قتل یک معلم فرانسوی به دلیل نشان دادن کاریکاتورهای اهانت آمیز به ساحت پیامبر اسلام (ص) توسط یک جوان چچنی ، مکرون در موضع گیری لجوجانه ای به جای اتخاذ مواضع و اقداماتی برای خاموش کردن آتش این فتنه و دستور به توقف انتشار این کاریکاتورها توسط نشریه  شارلی ابدو، به حمایت کامل از این اقدام خبیثانه به بهانه دفاع از حق آزادی بیان و کفرگویی در فرانسه پرداخت . مکرون پس از گسترش اعتراضات در جهان اسلام علیه اقدام موهن نشریه شارلی ابدو در اظهاراتی گستاخانه کفرگویی را جزیی از آزادی بیان دانسته و مدعی شده  است که «من در اینجا هستم تا از این آزادی‌ها دفاع کنم.»مشخص نیست منظور وی از آزادی چیست ؟ آیا توهین و تمسخر مقدسات یک و نیم میلیارد مسلمان ، نشانه وجود آزادی در فرانسه است؟  به گفته سیدهادی برهانی کارشناس مسائل غرب آسیا: فرانسه یکی از آزادترین کشورها در توهین به ارزشهای اسلامی و اسلام ستیزی است.

در عین حال دولت فرانسه رویه خود برای بدنام کردن مسلمانان فرانسه و فشار بر آن‌ها را با اخراج دهها نفر از مسلمانان و نیز تعطیلی برخی مساجد و مراکز اسلامی در این کشور تشدید کرده و اقدامات ضد انسانی نیز علیه مسلمانان انجام می دهد. از جمله اینکه پلیس فرانسه اخیرا از چهار کودک ۱۰ ساله برای چندین ساعت بازجویی کرد، چرا که آن‌ها در کلاس درس گفته بودند که کار آن معلم در نشان دادن کاریکاتورها توهین آمیز اشتباه بوده است.

از دیدگاه مکرون توهین چند باره به پیامبر یک دین بزرگ آسمانی ، اقدامی اشتباه و قابل بازخواست نیست ، اما در همین کشور فرانسه توهین به مقامات این کشور جرم تلقی شده و مجازات به همراه دارد. کما اینکه دادگاه فرانسه در سال ۲۰۱۹ دو مرد را پس از اینکه عروسک «امانوئل مکرون» را در خلال یک راهپیمایی مسالمت آمیز آتش زده بودند به «توهین و اهانت» متهم و محکوم کرد و مکرون خود نیز اکنون در حال رایزنی با پارلمان فرانسه است تا توهین به تصاویر مسئولان در شبکه‌های اجتماعی غیر قانونی اعلام شود.هم چنین هر گونه اظهار نظر و یا اقدامی در زمینه های مرتبط با هولوکاست و یا رژیم صهیونیستی در فرانسه جرم تلقی شده و با عاملان آن برخورد می شود. کما اینکه دادگاه اروپایی حقوق بشر در ژوئن 2020 از محکومیت ۱۱ نفر در فرانسه به جرم تحریم کالاهای اسرائیلی خبر داد و آن را بر خلاف حق آن‌ها برای آزادی بیان اعلام کرد. همچنین به بهانه سکولاریسم، مسلمانان فرانسه نمی‌توانند لباس دینی خود از جمله حجاب برای زنان را در مدارس یا در محل کار در بخش عمومی بر تن داشته باشند.

بدین ترتیب روشن است که رفتارهای مقامات فرانسوی رفتاری دو گانه بوده و مساله آزادی بیان فقط هنگامی که بحث اسلام ستیزی به ویژه توهین به پیامبر اسلام (ص) در میان باشد مطرح می شود. این نوعی تناقض در موضع و رفتار دولت فرانسه است. به همین دلیل عفو بین‌الملل در بیانیه خود  تأکید کرده که : «سخنان دولت فرانسه در خصوص آزادی بیان نمی‌تواند نفاق خجالت‌آورش در این زمینه را مخفی کند. آزادی زمانی معنا دارد که برای همگان اجرا شود.»موضع گیری های مغرضانه مکرون علیه دین اسلام و دفاع از توهین به پیامبر اکرم(ص) و تلاش وی برای همسان نشان دادن اسلام و تروریسم، با هدف ارائه تصویری نادرست از این دین آسمانی و یافتن بهانه ای جدید برای تشدید فشار علیه مسلمانان ساکن فرانسه و تداوم اقدامات اسلام ستیزانه صورت می گیرد.

 

کلیدواژه