قوس 15, 1399 13:54 Asia/Kabul

رویکرد نمایندگان مجلس در مورد رای دهی به وزیران و رئیسان پیشنهادی دولت، همکاری و حمایت از دولت و نظام بوده است

عضو پارلمان افغانستان گفت: رویکرد نمایندگان مجلس در مورد رای دهی به وزیران و رئیسان پیشنهادی دولت، همکاری و حمایت از دولت و نظام بوده است.

محمد علی اخلاقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: بر همین اساس از مجموع 25 فرد پیشنهادی از سوی دولت به مجلس 20 نفر از آنان رای اعتماد مجلس را کسب کردند.

وی افزود: 25 نامزد پیشنهادی برای وزارتخانه ها و ریاست امنیت ملی و ریاست بانک مرکزی افغانستان به پارلمان این کشور برای کسب رای اعتماد و یا عدم اعتماد، آنان طی روزهای گذشته در سه جلسه برنامه های خود را ارایه کردند، در جلسه اول ده نفر، در جلسه دوم 9 نفر و در جلسه سوم شش نفر.

نماینده ولایت غزنی در مجلس نمایندگان افغانستان عنوان کرد: با توجه به تجربه بدی که از موضوع سرپرستی وزارتخانه ها وجود داشت تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان بر این باور بودند که اگر این نامزدها رای اعتماد کسب نکنند باز هم به عنوان سرپرست وزارتخانه ها به کار خود ادامه خواهند داد، از سوی دیگر با توجه به وضعیت جاری کشور رویکرد این بود که از نظام و حکومت حمایت شود و پایه های نظام مستحکم شود که یکی از راه های حمایت از نظام تکمیل کابینه است.

اخلاقی تصریح کرد: به همین دلیل از مجموع 25 نفر معرفی شده نوزده نفر از وزیران و رئیس پیشنهادی برای اداره امنیت ملی رای اعتماد کسب کرد و چهار نفر از وزیران پیشنهادی و رئیس پیشنهادی برای ریاست بانک مرکزی نتوانستند رای اعتماد کسب کنند.

این عضو پارلمان افغانستان در رابطه با چگونگی رای دهی و در نظرداشت معیارهای لازم از سوی نمایندگان برای رای دهی به وزیران و رئیسان پیشنهادی هم اظهار کرد: نمی توان بطور قطع گفت که تمام معیارها در نظر گرفته شده، زیرا در میان افرادی که رای اعتماد کسب کرده اند افراد توانمندی هم هستند اما برخی هم از توانمندی کافی برخوردار نیستند.

این کارشناس افغان در رابطه با برخی گمانه زنی ها در مورد در نظر گرفته شدن برخی ملاحظات قومی، گروهی و شخصی در رای دهی به افراد پیشنهادی گفت: چنین مسایلی در هر جایی ممکن است از سوی تعدادی از نمایندگان در نظر گرفته شود و مجلس افغانستان هم استثناء نیست چنانکه در مورد وزیر پیشنهادی برای وزارت اطلاعات و فرهنگ مسئله قومیت دامن زده شد.

به گفته اخلاقی در بین افراد پیشنهادی نامزد ریاست بانک مرکزی هم اگرچه فرد متخصص و توانمندی است اما از آنجایی که بیشتر در خارج از افغانستان زندگی کرده و به خوبی نمی تواند به زبان های رسمی این کشور صحبت کند و ممکن است یکی از دلایل رای عدم اعتماد به وی همین موضوع بوده باشد.

وی در مورد برنامه هایی هم که وزیران و رئیسان پیشنهادی ارایه کردند، گفت: برنامه های ارایه شده خوب بود اما مشکل این است که در افغانستان برنامه ها کمتر اجرا می شود.

 

کلیدواژه