قوس 22, 1399 13:32 Asia/Kabul

افتتاح خط آهن خواف-هرات و تکمیل این مسیر برای افغانستان، ایران و منطقه رونق اقتصادی به ارمغان می آورد

عبدالواحد احمد یار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری افتتاح خط آهن خواف-هرات یا اتصال راه آهن جمهوری اسلامی ایران به راه آهن جمهوری اسلامی افغانستان و بالعکس را، یکی از مسرت بخش ترین خبرها از مدت ها قبل تاکنون دانست.

وی تصریح کرد: احداث این خط آهن از کارهای بسیار بزرگی است که در بخش بازسازی افغانستان طی یک دهه گذشته انجام شده و تاثیرات محسوسی را در رابطه با آن شاهد خواهیم بود به این دلیل که شاهراه ارتباطی شرق ایران و غرب افغانستان از حیاتی ترین شاهراه های دو کشور است و مراودات تجاری و ترانزیتی و رفت و آمد مسافر در آن بسیار زیاد است و این راه آهن می تواند کمک خوبی در سهولت بیشتر در این امر کند.

به گفته این کارشناس اقتصادی راه اندازی این راه آهن کمک ارزنده ای به افغانستان در بخش تجارت و صنعت می کند تا فعالان این بخش ها بتوانند کالاهای تجاری و مواد مورد نیاز خود را در کمترین زمان و با کمترین هزینه انتقال دهند.

احمد یار عنوان کرد: اولین تاثیر استفاده از این خط آهن در بهبود اقتصاد ایران و افغانستان و به ویژه برای افغانستان کاهش قیمت تمام شده کالاهای تجاری است که کار نقل و انتقال آن ها از این طریق انجام می شود، زیرا هزینه حمل و نقل بار با قطار بسیار کمتر از حمل و نقل با کامیون و دیگر وسایط نقلیه است که تقریباً یک سوم حمل و نقل هوایی و یک دوم حمل و نقل جاده ای می باشد.

وی عنوان کرد: استفاده از این خط آهن همچنان باعث رونق اقتصادی می شود، زمانی که امکان بیشتری برای حمل و نقل و ترانزیت ایجاد شود طبیعتاً تقاضای بازار هم افزایش پیدا می کند و این به سود دو کشور به ویژه ایران است که صادرات بیشتری به افغانستان دارد و افغانستان هم می تواند در درازمدت به واسطه صادرات کالا به ایران و ترانزیت از ایران به دیگر کشورها به رونق اقتصادی برسد.

احمد یار گفت: زمانی که راه آهن افغانستان تکمیل شود و به راه آهن ایران وصل باشد از این طریق به کوریدور جهانی وصل می شود به عنوان مثال امکان بارگیری کالا در هرات و انتقال آن به مقاصدی حتی در اروپا هم ایجاد می شود به طوریکه تا بندر عباس انتقال پیدا کند و از آنجا می تواند از طریق دریا مسیر خود را ادامه دهد و به کشورهای حوزه خلیجچ فارس و یا از طریق ترکیه توسط سیستم ریلی به اروپا برسد.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: از طریق این کوریدور جهانی که به صادرات و ترانزیت بیشتر کالا کمک می کند، تاثیرات اقتصادی قابل لمسی را در ایران و افغانستان و همچنان منطقه شاهد خواهیم بود که باعث کاهش قیمت تمام شده کالاها و در نتیجه ارزان شدن آن ها برای مشتریان خواهد شد.

احمد یار بیان داشت: این مسایل کمک شایانی به رونق اقتصادی منطقه می کند، اصولا هر شاهراهی که ایجاد می شود در رونق اقتصادی تاثیرگذار است، مثلاً از طریق مسیر ریلی که باز خواهد شد، ترکیه به آسانی می تواند کالاهای خود را به افغانستان انتقال دهد و افغانستان هم می تواند محصولات صادراتی خود را به ترکیه برساند و یا به کشورهای حوزه خلیج فارس منتقل کند.

وی اضافه کرد: اتصال تجارت افغانستان به کوریدور تجاری جهانی باعث امنیت تجاری هم می شود به گونه ای که بسیاری از فشارهای ترانزیت زمینی برداشته می شود و شاهد مراودات بیشتر تجاری و رونق اقتصادی منطقه ای خواهیم بود.

 

کلیدواژه