قوس 25, 1399 08:32 Asia/Kabul
  • بازگشت تیم مذاکره کننده دولت افغانستان به کابل
    بازگشت تیم مذاکره کننده دولت افغانستان به کابل

حبیبه سرابی از اعضای تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان اعلام کرد، اعضای این تیم برای مشورت با سران دولت درباره دستور کار مذاکرات با طالبان به کابل بازگشته‌اند.

«حبیبه سرابی» افزود: تیم مذاکره کننده دولت افغانستان با گروه طالبان  تلاش دارد روند مذاکرات بین الافغانی با سرعت بیشتری ادامه یابد.

وی گفت: در این مدت که بحث‌ها روی دستور کارهای مذاکرات صورت گرفته است، موضوعات مهمی وجود دارد که نیاز به مشورت با سران دولت افغانستان و شخصیت های سیاسی دارد.

این عضو تیم مذاکره کننده دولت افغانستان همچنین افزود: این تیم نه برای تعطیلات بلکه برای بدست آوردن مشورت‌ها، ایجاد یک نظر مشترک و کسب نظرمقامات ارشد دولت برای ادامه مذاکرات به کابل بازگشته است.

بازگشت تیم مذاکره کننده دولت افغانستان به کابل نشان می دهد که روند گفتگوهای صلح با طالبان وارد فضای جدی تری شده است و به همین دلیل اعضای این تیم برای رایزنی و مشورت های بیشتر با سران دولت این کشور و همچنین رهبران گروه های سیاسی به افغانستان بازگشته اند.

مذاکرات بین الافغانی که به میزبانی دولت قطر در شهر دوحه پایتخت این کشور آغاز شده است، در این مدت با فراز و فرود هایی مواجه بوده است.

پیش از بازگشت تیم مذاکره کننده دولت افغانستان به کابل در روزهای اخیر نیز خبرهایی درباره توافق دو تیم مذاکره کننده در قطر  برای دستور کارهای  پیش رو منتشر شده بود و بر این اساس پیش بینی می شد که با پیشرفت در روند این گفتگوها، اخذ نظر مقامات ارشد دولت افغانستان و همچنین رهبران گروه های سیاسی این کشور برای ورود به مرحله سخت تصمیات بزرگ در دستور کار تیم مذاکره کننده دولت قرار گیرد.

مذاکرات صلح با طالبان به دلایل مختلف از چنان پیچیدگی های برخوردار است که هرگونه تصمیم گیری در زمینه توافق های اولیه و نهایی با این گروه باید با اجماع سران دولت افغانستان و رهبران احزاب این کشور صورت گیرد تا از پشتوانه ملی بهره مند باشد. 

با توجه به حساسیت های موجود در مسیر توافقنامه احتمالی صلح دولت افغانستان با طالبان، تیم مذاکره کننده دولت این کشور اختیار لازم برای اتخاذ تصمیات بزرگ از جمله موافقت با خواسته های این گروه را ندارد و تصمیم گیری در این زمینه در حال حاضر از طریق شورای عالی مصالحه ملی متشکل از مقامات  ارشد این کشور و سران برجسته احزاب به پیش میرود.

در حال حاضر عدم به رسمیت شناختن دولت کنونی افغانستان توسط طالبان و اصرار این گروه بر تغییر قانون اساسی که ممکن است اصل جمهوریت در این کشور را تضعیف یا بی اثر کند، از جمله بزرگترین چالش های پیش رو مذاکرات بین الافغانی است.

سخنان حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان در نشست پارلمان این کشور درباره آنکه جامعه جهانی صلحی را می پذیرد که قانون اساسی و جمهوریت افغانستان حفظ شود، حاکی از آنست که حتی در صورت پذیرش  خواسته های طالبان توسط  مقانات کابل، چنین صلحی مورد حمایت جامعه بین المللی نیست.

به خصوص آنکه به گفته اتمر، چنانچه برآیند مذاکرات صلح حذف جمهوریت و زیر سوال رفتن قانون اساسی افغانستان و بازگشت این گروه به قدرت باشد، کشورهای کمک کننده به افغانستان این کمک ها را متومقف می کنند.

در شرایطی که علاوه بر مخالفت ها در داخل افغانستان، جامعه جهانی نیز با امتیاز دهی به طالبان مشتمل بر تغییر قانون اساسی و حذف جمهوریت نیز موافق نیست، دولت این کشور و تیم مذاکره کننده فرایندی بسیار دشوارتر از گذشته را برای ادامه گفتگوهای صلح  با این گروه در پیش رو دارند.                                      

کلیدواژه