دلیل عمده افزایش ناامنی ها و ترورها در افغانستان افزایش حملات طالبان است
(last modified 1399-09-27T09:59:23+00:00 )
قوس 27, 1399 14:29 Asia/Kabul

دلیل عمده افزایش ناامنی ها و ترورها در افغانستان افزایش حملات طالبان و دیگر گروه های تروریستی است

کارشناس سیاسی افغان گفت: دلیل عمده افزایش ناامنی ها و ترورها در افغانستان در درجه اول افزایش حملات طالبان و سپس دیگر گروه های تروریستی مانند داعش و لشکر طیبه و حقانی است.

سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با دلایل افزایش ناامنی ها و ترورهای زنجیره ای در افغانستان اظهار داشت: این گروه ها نقش مهمی در ناامنی ها و بی اعتمادی در سراسر کشور دارند و می خواهند بر اساس برنامه و استراتژیک خود، دولت را ضعیف نشان دهند تا خودشان قدرت را به دست بگیرند.

وی افزود: طالبان در کنار اینگونه برنامه ها می خواهند با ایجاد ناامنی ها و حملات در مذاکرات صلح برتری خود را نشان دهند و دست آوردهایی در نشست های صلح داشته باشند، در حالی که 90 درصد ناامنی ها در افغانستان از سوی طالبان انجام می شود.

به گفته این کارشناس سیاسی ممکن است طالبان بر این باور باشند که با ناامنی هایی که طالبان ایجاد می کنند مردم از آنان حساب می برند اما خلاف خواست آن ها مردم از طالبان متنفر می شوند، زیرا در گذشته اگر خشونت و ناامنی وجود داشت، بحث مذاکره در میان نبود و اکنون که مذاکرات صلح جریان دارد دلیلی برای حملات و ناامنی ها وجود ندارد.

مظفری عنوان کرد: اگر طالبان خود را افغان می دانند و می خواهند مذاکره کنند می توانند از طریق تفاهم به منافع خود دست پیدا کنید نه از طریق کشتار مردم بی گناه، طالبان با وحشت افکنی و کشتار مردم فضای بی اعتمادی را بین مذاکره کننده ها به وجود می آورند و ممکن است روند صلح را با این کار به خطر بیندازند. طالبان با اینگونه عملکرد خود حتی بهانه به دست برخی افراد در داخل دولت افغانستان می دهد که موافق روند صلح نیستند و منافع خود را در ادامه جنگ در این کشور می دانند.

وی اظهار کرد: به نظر می رسد که طالبان نیت مذاکره حقیقی و واقعی ندارند و اختیار و صلاحیت هم ندارند و کسانی که پشت پرده به طالبان دستور می دهند می خواهند مذاکرات پیشرفت نداشته باشد.

این کارشناس سیاسی گفت: گمان می رود اکنون هم بن بست هایی به وجود آمده که مذاکرات با وقفه سه هفته ای مواجه شده، در حالی که صلح مسئله ای حیاتی برای افغانستان است و مردم برای آن لحظه شماری می کنند.

 

کلیدواژه