بی نیازی افغانستان به حضور نیروهای خارجی در آن کشور
(last modified 1399-09-29T04:31:04+00:00 )
قوس 29, 1399 09:01 Asia/Kabul
  • بی نیازی افغانستان به حضور نیروهای خارجی در آن کشور
    بی نیازی افغانستان به حضور نیروهای خارجی در آن کشور

معاون اول رئیس جمهوری افغانستان گفت ،دولت این کشور هرگز خواستار ادامه حضور نظامیان آمریکایی نشده و نیروهای خارجی برای منافع خود در افغانستان حضور دارند.

 «امرالله صالح»  تاکید کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان آماده دفاع از کشور هستند.

وی افزود: 96 درصد عملیات‌های ضد ترویستی توسط نیروهای مسلح افغانستان انجام می‌شود، خلبان‌ها و کماندوها از ارتش این کشور هستند.

صالح با اشاره تلویحی به ادامه حضور نیروهای خارجی در افغانستان نیز گفت: آن‌ها برای منافع خود در افغانستان مانده‌اند. 

سخنان معاون اول رئیس جمهوری افغانستان در حالی است که کاخ سفید مدعی است  روند کاهش نظامیان آمریکایی در آن کشور آغاز شده و قرار است تا نهایتا یک ماه آینده تعداد این نیروها  به 2500 نفر کاهش یابد.

با توجه به تاثیر خروج کامل نظامیان آمریکایی بر خاتمه بهانه طالبان برای ادامه جنگ افروزی در افغانستان و پایان حدود دو دهه خشونت و ناامنی ،خارج شدن نیروهای خارجی از این کشور به بزرگترین مطالبه ملی در افغانستان تبدیل شده است.

در هفته های اخیر طرح ادعای کاخ سفید درباره خروج  تدریجی نظامیان آمریکایی از افغانستان با استقبال مقامات و مردم این کشور مواجه شد.

در شرایطی دولت ترامپ مدعی کاهش تعداد نظامیان آمریکایی تا یک ماه آینده به 2500 نفر در افغانستان است که تردیدهای بسیاری  درباره به واقعیت پیوستن این ادعا در این کشور وجود دارد.

به خصوص آنکه درباره کاهش  شمارنیروهای آمریکایی و خروج کامل آنان از افغانستان در دولت و کنگره آمریکا اختلافات جدی وجود دارد که این مسئله برموفقیت مذاکرات صلح افغانستان سایه افکنده است.

با وجود آنکه آمریکا در توافقنامه صلح با طالبان در فوریه 2020 متعهد شده است تا پایان امسال همه نظامیان خود را از افغانستان خارج کند اما موضع  کاخ سفید درباره کاهش تعداد نظامیان آمریکایی تا سطح 2500 نفر نشان می دهد که خروج کامل نظامی از افغانستان در دستور کار مقامات آن کشور نیست.

ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرده است،

آمریکا پس از کاهش سطح نیروها به ۲۵۰۰ نفر پایگاه‌هایش را در افغانستان حفظ خواهد کرد.       

سخنان رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از جمله مصادیقی  برخورد دو گانه این کشور با مسئله خروج کامل نظامیان خود از افغانستان است که به مانع اصلی مذاکرات دولت این کشور و گروه طالبان برای خاتمه جنگ نیز تبدیل شده است.

 طالبان خواستار اجرای تعهدات آمریکا در توافقنامه صلح دو طرف از جمله خروج همه نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان است  و پیشرفت در مذاکرات صلح با دولت این کشور را به تحقق تعهدات کاخ سفید در این توافق مشروط کرده است.

درگیر بودن دولت فعلی آمریکا در مسائل مختلف داخلی از جمله بحران کرونا و چالش های ناشی از انتخابات ریاست جمهوری سبب شده تا بی توجهی واشنگتن به تعهدات خود در توافق صلح با طالبان تعمیق پیدا کند.

مردم و دولت افغانستان انتظار دارند آمریکا برای اثبات ادعای خود درباره تلاش برای کمک به برقراری صلح در آن کشور با خارج کردن همه نظامیان خارجی زمینه را برای پیشرفت گفتگوهای صلح با طالبان مهیا کند.

بنابراین کاهش شمارنظامیان آمریکایی در افغانستان و در نهایت خروج کامل آنان که مطالبه اصلی ملت و دولت این کشور محسوب می شود می تواند یکی از گره های اساسی فرا روی مذاکرات بین الافغانی در قطر را باز کند.       

کلیدواژه