قوس 30, 1399 13:29 Asia/Kabul
  • اختلاف در حاکمیت آمریکا در باره حمله سایبری
    اختلاف در حاکمیت آمریکا در باره حمله سایبری

وقوع بزرگترین حمله سایبری به آمریکا که بسیاری از نهادهای فدرال این کشور را هدف قرار داده و ضربات جبران ناپذیری را متوجه آمریکا کرده است، نه فقط ادعای واشنگتن در باره توانایی مقابله با این حملات را زیرسئوال برده بلکه به منشا اختلاف جدیدی در حاکمیت آمریکا شده است.

حمله گسترده سایبری به بخش‌های دولتی و شرکت های خصوصی آمریکا که رسانه‌های این کشور، مسوولیت آن را به روسیه  نسبت می دهند، از بهار گذشته آغاز شده و چند هفته پیش کشف شد.

در داخل دولت ترامپ ادعاهای مختلفی در زمینه عامل این حملات سایبری مطرح شده که در تعارض با هم قرار دارند. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ضمن این که تلاش کرده است تا این حمله سایبری را کم اهمیت جلوه دهد، انگشت اتهام را به سوی کشور دیگری نشانه رفت.  ترامپ با اعلام این که تنها چیزی که رسانه ‌ها درباره آن حرف می‌زنند، روسیه است، چین را مقصر حمله سایبری اخیر به آمریکا دانست. وی در توئیتی نوشت: «رسانه‌های جعلی در حمله سایبری اخیر بزرگ نمایی بسیاری داشتند. من توضیحات کامل را دادم و همه چیز تحت کنترل است.»

در مقابل، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه مدعی شد، روسیه به شکلی "بسیار آشکار" پشت حمله سایبری اخیر علیه چندین آژانس دولتی آمریکا بوده است.

این تعارض آشکار در زمینه عامل حمله سایبری بی سابقه به آمریکا نشانگر چند مساله است. نخست این که ترامپ همان گونه که مخالفان دموکرات وی بارها ادعا کرده اند، با نوعی گرایش به روسیه تلاش می کند تا نقش مسکو در این حملات را انکار کند. در مقابل، با توجه به این که ترامپ دشمن اصلی آمریکا را چین می داند، انگشت اتهام را به سوی پکن دراز کرده است؛ در حالی که هیچ شواهدی در این زمینه ارائه نکرده است.

مساله دوم این که تعارض آشکاری بین ترامپ و پمپئو درباره عامل این حملات وجود دارد که نشانه ناهماهنگی در داخل دولت ترامپ و حتی وجود اختلاف نظر در باره این مساله بسیار حساس است.

اما از سوی دیگر این حمله سایبری به موضوع اختلاف برانگیز دیگری در داخل حاکمیت آمریکا تبدیل شده است. مقامات ارشد دموکرات و جمهوریخواه کنگره از ترامپ به خاطر سکوت در برابر حملات گسترده سایبری به نهاد‌ها و سازمان‌های مهم دولتی به شدت انتقاد کرده اند. برخی از این افراد، اخراج مقامات مهم امنیت سایبری به ویژه "کریس کربز" رئیس وقت آژانس "امنیت سایبری و زیرساخت‌ها" را از جمله دلایل اصلی حمله به حوزه امنیت سایبری و زیرساختی این کشور دانسته اند.

در عین حال اتهام بزرگ دیگری متوجه ترامپ شده است. منتقدان ترامپ معتقدند که وی در ماه آخر ریاست جمهوری خود نه فقط قصد آشوب آفرینی در آمریکا با تشویق هواداران خود به ادامه اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را دارد ، بلکه اساسا به وظایف ریاست جمهوری خود بی توجه است.

آدام شیف رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان با انتقاد از نحوه واکنش ترامپ به جدی نگرفتن حملات سایبری اخیر به نهادهای مهم فدرال، اظهارات ترامپ را خیانت به امنیت ملی دانست. شیف با اشاره توئیت اخیر ترامپ، در توئیتر نوشت : توئیت غیر صادقانه دیگری که به نظر می رسد در کرملین نوشته شده باشد. نمونه دیگری از رفتاری چاپلوسانه از پوتین.

بدین ترتیب اتهام سنگین خیانت به امنیت ملی متوجه ترامپ شده و در صورت جدی شدن این اتهام و حمایت از آن توسط دیگر مقامات کنگره، احتمال می رود که ترامپ پس از ریاست جمهوری خود با اتهامی همچون خیانت به کشور تحت پیگرد قرار گیرد. 

 

 

کلیدواژه