جدی 16, 1399 15:04 Asia/Kabul

مافیای مواد مخدر از هرج و مرج موجود در آفغانستان استفاده می کند و کشت و قاچاق آن را نیز توسعه می دهد به طوری که 90 درصد تریاک جهان تنها در ولایت هلمند افغانستان کشت و برداشت می شود و در این اقدامات طالبان و اشخاصی در حکومت افغانستان و ناتو دخالت دارند.

پیر محمد ملازهی کارشناس و آگاه امور منطقه در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: گزارش های منتشره سازمان ملل متحد نشان می دهد که تولید و قاچاق مواد مخدر در سال های اخیر در افغانستان افزایش داشته و علت هم آن است که دست های زیادی در آن دخالت دارد.

 وی تصریح کرد: طالبان در حمل و نقل و ترانزیت  مواد مخدر دخالت دارند و از طریق آن کسب در آمد می کنند به همین جهت کشاورزان را به کشت خشخاش تشویق می کنند تا از آن ها مالیات دریافت کنند.

ملازهی بیان داشت: مافیای مواد مخدر جهانی است و از هرج و مرج موجود در آفغانستان استفاده می کند و کشت و قاچاق آن را نیز توسعه می دهد به طوری که 90 درصد تریاک جهان تنها در ولایت هلمند افغانستان کشت و برداشت می شود.

این کارشناس ایرانی و آگاه امور افغانستان خاطرنشان ساخت: علاوه بر طالبان، جریانات دیگری هم در افغانستان از کشت مواد مخدر سود می برند، حتی تعدادی از کسانی که در درون حکومت نفوذ دارند به گونه های متفاوت در این اقدام دست دارند و حتی شایعاتی هم وجود دارد که آمریکایی ها و افراد ناتو هم از پایگاه هوایی که در اختیار دارند به نوعی در قاچاق مواد مخدر دخالت دارند.

ملازهی در مورد سخنان اخیر اعجاز احمد شاه وزیر کنترل و مبارزه با مواد مخدر پاکستان مبنی بر   تلاش مشترک تهران -اسلام‌آباد برای جلوگیری ازقاچاق مواد مخدر گفت: موضوع قاچاق مواد مخدر ابعاد گوناکونی دارد اما آنچه که درارتباط با مرزهای افغانستان با ایران و پاکستان مطرح است، همکاری امنیتی و اطلاعاتی بین ایران، پاکستان و دولت افغانستان است که از اهمیت زیادی بر خوردار است.

وی تصریح کرد: مقامات انتظامی ایران در سفرهایی که به پاکستان داشته همواره تاکید کرده اند که افغانستان در کنترل مرزهای خود اراده ای محکم ندارد و این کشور در مناطق مرزی خود با پاکستان اعمال قدرت نمی کند و این مسئولیت ایران و پاکستان را سنگین می کند.

این آگاه امور منطقه در مورد کشت جایگزین اظهار داشت: یکی از طرح ها برای جایگزین کشت مواد مخدر، کشت های مورد نیاز افغانستان و منطقه است که بر اساس آن اعتباراتی تعیین و چند طرح برای آن ارائه و اجرا شد که همه آن ها به دلیل این که، کشاورزان از در آمد حداقلی خود از کشت خشخاش به دیگر محصولات مانند گندم و حبوبات رضایت ندادند که نتیجه ای حاصل نشد.

وی افزود: کشت زعفران در ولایت هرات نتیجه خوبی داشته است برای گسترش آن می شود که این طرح را در ولایات دیگر افغانستان همچون هلمند به کار برد.

ملازهی یادآور شد: در افغانستان برای عدم کشت مواد مخدر فرهنگ سازی نشده و مردم کشت خشخاش را یک کار عادی مانند کشت گندم می دانند و حتی تولید مواد مخدر و حمل و نقل آن را نیز حرام نمی دانند و به عنوان یک تجارت حلال بین مردم رونق دارد که اصلاح آن نیاز به یک کار فرهنگی بلند مدت دارد.

کلیدواژه