جدی 17, 1399 13:44 Asia/Kabul

در صورتی که طالبان خواسته های دولت افغانستان را در دور دوم مذاکرات دوحه قبول نکنند و بر تمام خواسته های خود پافشاری کنند، مذاکرات بدون نتیجه پایان خواهد یافت

کارشناس سیاسی افغان گفت: در صورتی که طالبان خواسته های دولت افغانستان را در دور دوم مذاکرات دوحه قبول نکنند، از ایجاد "امارت اسلامی" نگذرند و یا بر حکومت موقت و دیگر خواسته های خود پافشاری کنند، مذاکرات بدون نتیجه پایان یافته و فشارهای خارجی و داخلی هم بر تیم های مذاکره کننده افزایش خواهد یافت.

غلام قادر سکندری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به آغاز دور دوم مذاکرات هیات های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در دوحه قطر اظهار داشت: دور اول مذاکرات صلح پیشرفت هایی داشت و با توجه به نزدیک شدن زمان تحویل کرسی ریاست جمهوری از سوی دونالد ترامپ، دور دوم مذاکرات آخرین فرصت برای زلمی خلیل زاد نماینده وی است تا برنامه های خود و دولت ترامپ را اجرا کند، روی کار آمدن جوبایدن به عنوان رئیس جمهوری امریکا هم تاثیر مستقیمی روی اوضاع افغانستان به خصوص روند صلح و نشست دوحه دارد.

وی افزود: اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و شخصیت های سیاسی افغان در جلسه ای با هیات مذاکره کننده چهارچوب اساسی مذاکرات را برای آن ها تعریف و هدف اصلی را در مذاکرات صلح کاهش خشونت و آتش بس اعلام کردند. موضوع حفظ و تداوم نظام، مشارکت ملی، مشارکت اقلیت های مذهبی و قومی، قانون اساسی، دمکراسی، آزادی بیان و مسایلی از این قبیل هم باید در مذاکرات مد نظر گرفته شود.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: اگر طالبان در دو هفته باقی مانده از ریاست ترامپ که می تواند به عنوان رییس جمهور امریکا تصمیم گیری کند، متانت و از خودگذشتگی نشان ندهند و خواست های مردم و دولت افغانستان را نادیده بگیرند تهدیدی برای خود طالبان خواهد بود نه برای دولت افغانستان، در اینصورت فرصت دیگری برای دولت فراهم خواهد شد.

به گفته سکندری دولت و مردم افغانستان نمی خواهند پس از گذشت 20 سال جنگ و مبارزه به عقب برگردند و با این همه شهامت و شهادت بار دیگر زیر پرچمی به نام "امارت اسلامی"بروند که آزادی و خواسته های ملت افغانستان را محدود می کند.

این کارشناس افغان با اشاره به اصرار طالبان بر ایجاد "امارت اسلامی" و تغییر نظام اظهار کرد: اگر طالبان با خشونت، جنگ و ترور سعی کردند نظامی ایجاد کنند و اکنون حاضر نیستند تلاش های خود را نادیده بگیرند، در طرف دولت افغانستان هم تلاش زیادی برای استقرار نظام دمکراتیک اسلامی شده و حضور جامعه جهانی هم به خاطر مبارزه با افراط گرایی طالبان بوده و حاضر نیستند تلاش های خود را نادیده بگیرند.

وی بیان داشت: اگر نظام طالبان مورد پذیرش بود نیازی به جنگ با این گروه و حضور نیروهای خارجی برای همکاری در این جنگ نبود و اکنون هم نیاز به مذاکرات نداشتیم.

سکندری گفت: در حالی که هیچ یک از طرفین تمام خواسته های طرف مقابل را نمی پذیرد، ضروری است که در مذاکرات هر کدام از بخشی از خواسته خود بگذرند تا بتوانند به توافقی برای صلح دست پیدا کنند.

 

کلیدواژه