جدی 18, 1399 13:23 Asia/Kabul

به نظر می رسد که اراده برقراری صلح بین طرف جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان وجود دارد اما رویکردهای طرفین در این زمینه متفاوت است

عضو پارلمان افغانستان گفت: به نظر می رسد که اراده برقراری صلح بین طرف جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان وجود دارد اما رویکردهای طرفین در این زمینه متفاوت است و فاصله زیادی دارد.

محمد علی اخلاقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به آغاز دور دوم مذاکرات هیات های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در قطر از روز شنبه هفته آینده اظهار داشت: آنچه دولت افغانستان و هیات مذاکره کننده این کشور به دنبال آن است، صلح در پرتو قانون اساسی، ارزش ها و دستاوردهای حدود دو دهه اخیر است اما طالبان به دنبال صلحی هستند که در آن تمام معادلات از سر گرفته شود، ساختارهای نظام تغییر کند و قانون اساسی فعلی هم مبنای نظام آینده نباشد.

وی افزود: با توجه به این مسایل هنوز مشخص نیست که آیا در این دور از مذاکرات دیدگاه های طرف های مذاکره کننده به هم نزدیک خواهد شد یا خیر و تا چه میزان قادر خواهند بود که یکدیگر را در رابطه با مسایل مورد نظر خود متقاعد کنند.

به گفته این کارشناس سیاسی نکته قابل توجه دیگر میزان پایبندی جامعه جهانی به ارزش های ملی و بین المللی در افغانستان و حمایت آنان از این ارزش ها و داعیه های مردم و نماینده های آنان است.

اخلاقی یادآور شد که در دور اول مذاکرات، طرف ها متوجه خواسته ها، نقطه نظرات طرف مقابل و نحوه برخورد جامعه جهانی با مسایل مربوطه شدند، در خصوص کارشیوه مذاکرات گفت و گوهای طولانی سه ماهه داشتند اما در مذاکرات پیش رو در مورد موضوعات و برنامه های اصلی بحث خواهد شد.

این عضو پارلمان افغانستان با اشاره به اصرار دولت افغانستان مبنی بر توقف جنگ و آتش بس و اینکه در این دور از مذاکرات روی این مسئله توافق شود، عنوان کرد: در صورتی که طالبان برای برقراری صلح پایدار در افغانستان آمادگی داشته باشند، به آتش بس و یا حداقل کاهش خشونت تن خواهند داد زیرا جلوگیری از کشتار مردم بیگناه اولین گام برای مذاکرات صلح به شمار می رود.

اخلاقی بیان داشت: اما این احتمال هم وجود دارد که طالبان یک حرکت تاکتیکی دیگر را روی دست بگیرند و آن این که حاضر به برقراری آتش بس یا کاهش خشونت کوتاه مدت بشوند زیرا در فصل سرما قرار داریم و طالبان معمولاً در این فصل دست به عملیات وسیع نمی زنند.

وی تصریح کرد: در صورتی که طالبان این آتش بس یا کاهش خشونت را بپذیرند ممکن است در ازای آن برخی مطالبات خود از جمله آزادی هفت هزار زندانی دیگر این گروه و خارج شدن تعدادی از سران طالبان از لیست سیاه را، مطرح و با گذشت زمان دوباره عملیات خود را آغاز کنند.

 

کلیدواژه