جدی 25, 1399 18:01 Asia/Kabul
  • دیدار مشاور امنیت ملی هند با رئیس جمهوری افغانستان
    دیدار مشاور امنیت ملی هند با رئیس جمهوری افغانستان

"اجیت دووال "مشاور امنیت ملی هند در دیدار با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان بر ضرورت همکاری دو کشور در مبارزه با تروریسم ،تاکید کرد.

 براساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری افغانستان، در دیدار" دووال "و" اشرف غنی" دو طرف درباره مبارزه با تروریسم و ایجاد اجماع منطقه‌ای در حمایت از روند صلح گفت‌وگو کردند.

اشرف غنی در این دیدار گفت،نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان ضامن ثبات  این کشور بوده و در خط اول نبرد علیه تروریسم منطقه‌ای و جهانی قرار دارند. رئیس جمهوری افغانستان افزود، کابل و دهلی‌نو از طریق تلاش‌های مشترک می‌توانند در مبارزه با تروریسم به موفقیت برسند." اجیت دووال" نیز اظهار داشت ، هند  خواستار تداوم همکاری‌ها با افغانستان بوده و آماده است که گفت‌وگوها را روی منافع مشترک ادامه دهد.

دیدار "آجیت دووال" با "اشرف غنی" پس از متهم شدن دهلی نو به حمایت از گروه تروریستی داعش از سوی برخی مقامات سیاسی و نظامی پاکستان تلاشی برای جلوگیری از ایجاد بدبینی در بین مردم و دولت افغانستان درباره ادعای حمایت هند ازداعش است.

پس از حمله تروریستی داعش به کارگران معدن ذغال سنگ "مچه" در ایالت بلوچستان و کشتن یازده از تن از آنان،علاوه بر آنکه عمران خان نخست وزیر پاکستان ،هند را به حمایت از داعش برای ایجاد ناامنی در کشورش متهم کرد،سخنگوی ارتش پاکستان نیز در اظهاراتی مشابه دهلی نو را به حمایت از داعش در افغانستان برای ضربه زدن به منافع پاکستان متهم کرد.

با توجه به آنکه گروه تروریستی داعش در سال های اخیر اقدامات بسیاری در افغانستان درایجاد ناامنی در این کشور داشته است مقامات هندی نگران بدبینی مقامات کابل به دهلی نو درباره اتهام مطرح شده از سوی پاکستان درباره حمایت از داعش هستند.  

هند و پاکستان با متهم کردن یکدیگر به  حمایت از تروریسم  در سال های اخیر روابط بسیار پرتنشی داشته اند. البته مقامات هند و پاکستان به خوبی می دانند که طرح این گونه اتهامات متقابل،بر وجهه آنان در سطح منطقه ای و بین المللی تاثیر می گذارد و موجب برداشت منفی دیگرکشورها از نقش آنان در برخورد با پدیده افراط گرایی خواهد شد.

بر همین اساس است که چند روز پس ازادعای  اسلام آباد  درباره حمایت هند ازتروریست های داعش در افغانستان برای انجام حملات مرگبار درپاکستان،مشاور امنیت ملی هند به کابل رفت تا مانع از شکل گیری سوء ظن نسبت به این کشور در بین مقامات افغانستان شود.

البته به لحاظ تاریخی و به دلیل وجود عوامل مختلف در تنش های طولانی مدت بین کابل و اسلام آباد، در بین مردم و مقامات افغانستان دیدگاه بشدت منفی نسبت به پاکستان و سیاست های این کشور وجود دارد.اگر چه دولت عمران خان در بیش از دو سال گذشته تلاش کرده تا بخشی از این نگاه منفی تاریخی به پاکستان دربین مردم  افغانستان را تعدیل کند اما همچنان نوعی بی اعتمادی در قبال سیاست های اسلام آباد در این کشور وجود دارد.

در چنین شرایطی مردم و مقامات افغانستان دیدگاه تقریبا مثبتی به نقش  هند در تحولات این کشور دارند و متهم شدن دهلی نو به حمایت از داعش از سوی پاکستان، نمی تواند به طور قابل ملاحظه ای به روابط کابل با دهلی نو آسیب وارد کند.  به خصوص در اتهامات متقابل بین هندو پاکستان هیچ یک نتوانسته اند مدارک  ومستندات لازم را ارائه کنند.

کلیدواژه