هند از حضور احتمالی طالبان در آینده سیاسی افغانستان نگران است
(last modified 1399-10-28T10:22:29+00:00 )
جدی 28, 1399 14:52 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی و آگاه امور منطقه گفت: در حال حاضر که حضور طالبان در عرصه سیاسی افغانستان مطرح شده است، هند بیش از هر زمان دیگری احساس خطر کرده است و سفر «آجیت دوال» مشاور امنیت ملی هند به افغانستان را باید در شرایط فعلی در همین راستا ارزیابی کرد.

پیر محمد ملازهی کارشناس ایرانی و آگاه امور منطقه در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: رقابت میان پاکستان و هند دو رقیب سنتی در افغانستان بسیار جدی است و به هر اندازه که پاکستان در افغانستان حضور داشته باشد، هند آن را به سود خود نمی داند و پاکستان هم حضور هند در افغانستان را همیشه به زیان خود تلقی می کند.

وی افزود: در شرایط فعلی که مذاکرات صلح افغانستان در قطر در حال انجام است و حضور طالبان در عرصه سیاسی آینده این کشور به شکل جدی مطرح شده است هند بیش از هر زمان دیگری احساس خطر کرده است که با به قدرت رسیدن طالبان منافع این کشور در افغانستان در معرض تهدید قرار بگیرد.

ملازهی تصریح کرد: سفر «آجیت دوال» مشاور امنیت ملی هند به افغانستان را باید در شرایط فعلی در همین راستا ارزیابی کرد.

این آگاه امور منطقه اظهار داشت: همکاری هند با افغانستان، در حال حاضر از سطح سیاسی فراتر رفته و نیروهای امنیتی افغانستان را آموزش می دهد و تسلیحات نظامی در اختیار ارتش افغانستان قرار داده است و روابط دو کشور در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد.

وی بیان داشت: هند نگران تحولات دوحه است که امکان دارد منافع هند در افغانستان را با خطر مواجه کند و اگر حضور طالبان در قدرت سیاسی افغانستان برجسته شود، نقش پاکستان هم در افغانستان افزایش چشمگیری خواهد داشت و این را هند بر خلاف منافع خود می داند.

 

لازم به یادآوری است که رسانه‌های پاکستانی روز جمعه 26 دی ماه گزارش دادند: «آجیت دوال» مشاور امنیت ملی هند به افغانستان سفر کرده و تا زمان فرود هواپیمای حامل وی در کابل این سفر مخفی نگه داشته شد.

این مقام هندی درحالی چهارشنبه گذشته در کابل با رئیس جمهوری، رئیس شورای عالی مصالحه و مشاور امنیتی ملی افغانستان دیدار کرد که هیات‌های دولت کابل و طالبان دور دوم گفت وگوهای بین افغانی را در دوحه قطر  ازسرگرفتند.

پایگاه خبری «اکسپرس تریبیون» پاکستان با اشاره به حساسیت این کشور به تحرکات دهلی نو در کابل و تکرار این اتهام که هند ممکن است به تلاش‌های صلح آسیب بزند، نوشت: اسلام‌آباد با حساسیت تمام این سفر را رصد کرده و نگران است که سفر "آجیت دوال" به عنوان معمار سیاست امنیت ملی دولت مودی در هند، بخشی از تلاش‌های ضدپاکستانی برای تحت الشعاع قرار دادن روند صلح است، موضوعی که دهلی نو آن را قویاً رد می‌کند.

براساس این گزارش، کاخ ریاست جمهوری افغانستان، گفت وگو درباره روند صلح و مبارزه با تروریسم را محور رایزنی‌های "محمد اشرف غنی" با مشاور امنیت ملی هند عنوان کرد، اما طرف هندی هیچ اظهارنظری درخصوص این بازدید منتشر نکرد.

منابع خبری گفتند: مقامات هندی معتقدند که عمران‌ خان در جریان سفرش به آمریکا در مردادماه ۹۸ از دونالد ترامپ درخواست کرد تا در قبال نقش آفرینی پاکستان در بحث صلح افغانستان، واشنگتن نیز باید هند را تحت فشار قرار دهد تا این کشور آماده مذاکره در مورد مساله کشمیر شود.

کلیدواژه