دلو 03, 1399 14:02 Asia/Kabul
  • فعالیت های فرهنگی در کابل برای ترویج حجاب اسلامی
    فعالیت های فرهنگی در کابل برای ترویج حجاب اسلامی

شماری از بانوان مبلغ فرهنگ اسلامی در کابل (پایتخت افغانستان) فعالیت خیابانی برای فرهنگ سازی حجاب اسلامی به راه انداختند.

به گزارش رادیو دری ،  در این برنامه فرهنگی، مطالب چاپ شده درباره امنیت داشتن در سایه حجاب، الگوگیری از حضرت فاطمه زهرا(س) و پیروی از کلام الله، استحکام خانواده، کاهش خشونت علیه زنان و همچنان جلوگیری از مفاسد اجتماعی و کاهش آمار طلاق در جامعه بین خانواده های افغان توزیع شد.

« رقیه توسلی » از مبلغان دینی در این برنامه گفت ؛حجاب تنها یک مسئله ای فردی نیست، بلکه یک مسئله اجتماعی است. 

زینب رمضانی از دیگر فعالین فرهنگی نیز گفت ،زنان و دختران مسلمان باید از حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیه) الگو برداری کنند.

برگزاری فعالیت های فرهنگی در راستای ترویج حجاب با الگوگیری از حضرت فاطمه زهرا(ع) با اهداف متنوع در افغانستان  به عنوان یک کشور اسلامی می تواند  موجب تقویت نهاد خانواده و ایجاد امنیت برای جامعه زنان باشد.

زنان در جامعه مسلمان افغانستان همواره با تاسی از آموزه های تعالی بخش دین اسلام و بهره مندی از احادیث و روایات در خصوص تاثیرات ارزشمند حجاب و عفاف در بین زنان تلاش کرده اند تا این فرهنگ را به نسل های بعدی خود نیز منتقل کنند.

یکی از کارکردهای مهم حجاب در حوزه اجتماعی است که می تواند با تحکیم نظام خانواده  از انحلال کانون محکم زناشویی جلوگیری و امنیت اجتماعی را فراهم می‌کند.

 بر همین اساس حجاب و پوشش اسلامی که یکی از اوامر انسان ساز الهی و یکی از احکام حیات بخش اسلام در زندگی طیبه است ، منطبق بر فطرت بشر و مبتنی بر نیازها و شرایط روانی او و زمینه ساز پویایی و کمال انسانی خواهد بود. 

برگزاری فعالیت های فرهنگی برای ترویج حجاب و عفاف در شهر کابل فرصتی است تا نقش زنان در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی،فرهنگی و اقتصادی در افغانستان و همچنین چالش های انان مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

البته یکی از مسائلی که در سال های اخیر با رشد پرشتاب رسانه ها و به خصوص شبکه های اجتماعی  درباره جامعه زنان افغانستان بیشتر در کانون توجه بوده  خشونت علیه زنان به عنوان یک چالش فرا رو است.

گزارش ها نشان می دهند در ده ماه اول سال 2020 بیش از 3400 مورد خشونت علیه زنان در افغانستان ثبت شده است که البته نهادهای حقوق بشری این میزان را کمتر از واقعیت می دانند.

این دیدگاه وجود دارد  بسیاری از زنانی که در افغانستان مورد خشونت های  جنسی و جسمی قرار می گیرند از ثبت این جرایم در مراجع قانونی  با هدف حفظ ابروی خود خودداری می کنند.تداوم جنگ و اشغالگری آمریکا در افغانستان از جمله دلایل تشدید خشونت ها در این کشور محسوب می شود.

با وجود موانع پیش روی زنان در افغانستان برای مشارکت در بخش های مختلف و همچنین خشونت های علیه آنان که موجب تضعیف موقعیت و روحیه  جامعه زنان در عرصه های مختلف می شود اما در سال های شکل گیری نهادهای عمومی غیر دولتی در ولایات مختلف این کشور موجب شده تا حضور زنان در اجتماع بیشتر از گذشته باشد. 

همین مسئله موجب شده تا توجه نهادهای قانونگذاری افغانستان برای حمایت های قانونی از جامعه زنان و وضع قوانین  برای جلوگیری از خشونت علیه انان و هموار کردن مسیر مشارکت آنان درحکومت بیشتر از گذشته باشد.

با توجه به نگرانی ها در مذاکرات صلح دولت افغانستان درباره ایجاد محدودیت های احتمالی علیه زنان مسئله مشارکت نمایندگان جامعه زنان این کشور در این گفتگوها همواره تاکید مقامات کابل بوده است.

کلیدواژه