اگر 7 هزار زندانی طالبان آزاد شوند احتمال سقوط دولت افغانستان وجود دارد
(last modified 1399-11-06T08:26:19+00:00 )
دلو 06, 1399 12:56 Asia/Kabul

آمریکا و پاکستان به دنبال برنامه ها و اهداف خود در افغانستان هستند و آزادی 5 هزار زندانی طالب در همین راستا بود و اگر دوباره این اتفاق رخ دهد، حملات طالبان افزایش بیشتری خواهد داشت و حتی احتمال فروپاشی دولت جمهوری اسلامی افغانستان دور از انتظار نیست.

سید قاسم مظفری کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری، گفت: دیدگاه های متفاوتی که در مذاکرات صلح ارائه می شود و آنچه را که مطبوعات و رسانه ها منتشر کرده اند مشخص می شود که مذاکرات با بن بست مواجه شده است و اراده قوی برای تطبیق برنامه های صلح میان دولت افغانستان و طالبان دیده نمی شود.

وی افزود: طالبان اراده و استقلالی از خود ندارند و افراد دیگری در رابطه با آن ها تصمیم گیری می کنند و آنچه که این گروه در مذاکرات مطرح می کند مسیر کاملا متفاوتی است با آنچه دولت افغانستان مطرح می کند و این دیدگاه های متفاوت هرگز در کنار هم قرار نخواهد گرفت.

این کارشناس افغان اظهار داشت: دیدگاهی که دولت بر آن تاکید دارد دیدگاه نظام جمهوریت، قانون اساسی و لوی جرگه است اما طالبان تاکید دارند مبنای مذاکرات معامله پنهانی این گروه با آمریکا باشد که این دو دیدگاه قابل جمع نیست و برای همین است که ما هر روز شاهد جنایات هولناک از طرف نیروی متخاصم به ویژه طالبان هستیم.

سید قاسم مظفری افزود: اوضاع ناامن افغانستان نشان می دهد که آمریکا و پاکستان به دنبال برنامه ها و اهداف خود در افغانستان هستند و از سوی دیگر گروه طالبان از این دو کشور مورد حمایت بی دریغ قرار می گیرند و آزادی 5 هزار زندانی طالب در همین راستا بود که دولت افغانستان با آزادی پنج هزار زندانی طالب موافقت کرد.

وی در مورد خواست طالبان مبنی بر آزادی 7 هزار زندانی دیگر این گروه گفت: آزادی زندانیان طالب مصیبت های عظیمی را برای ملت به بار آورد و اگر دوباره این اتفاق رخ دهد، حملات طالبان افزایش بیشتری خواهد داشت و حتی احتمال فروپاشی دولت جمهوری اسلامی افغانستان دور از انتظار نیست و البته دولت هم به سادگی با این کار موافقت نمی کند.

مظفری در ادامه به سیاست های جدید دولت آمریکا در قبال افغانستان اشاره کرد و گفت: انتظار می رفت دیدگاه جو بایدن مقداری با عملکردهای خلیل زاد و ترامپ تغییر کند اما در حال حاضر ماموریت خلیل زاد تمدید شده است که این مسئله بسیار غیر منتظره و نگران کننده برای افغانستان است و وضعیت را بحرانی تر خواهد کرد.

این آگاه امور سیاسی تصریح کرد: خلیل زاد باعث شد که سرنوشت ملت افغانستان با تفکر غیر معقولانه ترامپ به جایی برسد که ملت و جوانان افغانستان در خون و آتش دست و پا بزنند از طرفی دیگر دولت جوبایدن هم نشان می دهد که اولویت های آمریکا و سیاست های خارجی آن، در مجموع هیچ تغییر نکرده است.

وی ادامه داد: البته در حال حاضر هم طالبان و هم دولت افغانستان منتظر این هستند که جوبایدن در رابطه با موضوعاتی که تا حالا وجود داشته و نسبت به معامله ای که بین طالبان و آمریکا صورت گرفته چه تصمیمی خواهند گرفت و باید منتظر ماند که مشخص شود که عملکرد آن ها بر چه مبنایی استوار خواهد بود و در صورتی که آمریکا به حمایت های بی دریغ خود از طالبان ادامه بدهد افغانستان شاهد مشکلات زیادی خواهد شد و دولت افغانستان باید در چنین شرایطی وارد گفت و گو با کشورهای همسایه و منطقه شود.

کلیدواژه