عقرب 02, 1395 16:51 Asia/Kabul
  • ابراز نگرانی از اخراج پناهجویان افغان از اروپا

در حالی که کشورهای اروپایی همچنان بر اخراج پناهجویان افغان تاکید دارند، مجلس نمایندگان افغانستان از پیامدهای این اقدام کشورهای اروپایی ابراز نگرانی کرد.

نمایندگان مجلس افغانستان در نشست روز گذشته خود تاکید کردند که اخراج پناهجویان در شرایط بحرانی این کشور، عمق فاجعه را بیشتر خواهد کرد. به گفته نعمت الله غفاری، معاون اول مجلس نمایندگان افغانستان، دولت این کشور در شرایطی حاضر به پذیرش پناهجویان شده که هیچ‌گونه امکانات و شرایط اولیه زندگی را برای آنان فراهم نکرده است.

دولت وحدت ملی افغانستان با برخی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان توافقنامه ای را امضا کرده است که براساس آن، پناهجویان افغان که درخواست شان از سوی کشورهای اروپایی رد می‌شود، به افغانستان بازگردانده میشوند. هر چند این توافقنامه شامل استرداد پناهجویانی است که درخواستشان رد میشود اما از دیدگاه نمایندگان پارلمان افغانستان، دولتهای اروپایی با بهانه قرار دادن آن اقدام به اخراج پناهجویان افغان می کنند. به همین دلیل ظهیر سعادت نماینده مردم پنجشیر در مجلس نمایندگان افغانستان، از دولت وحدت ملی این کشورخواست درخصوص توافقنامه استرداد پناهجویان با کشورهای اروپایی تجدید نظر کند.

این درحالی است که براساس ماده 33 کنوانسیون ژنو، دولتهای میزبان، ملزم به رعایت حقوق پناهجویان هستند. از اینرو از دیدگاه ناظران سیاسی در افغانستان، اخراج پناهجویان این کشور از اروپا مصداق بارز نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی است که کشورهای اروپایی ادعای آنرا دارند و می کوشند تحت پوشش به اصطلاح دفاع از حقوق بشر، سیاستهای خود را به دیگران تحمیل کنند.

به گفته پناهجویان افغان که از کشورهای اروپایی اخراج شده اند رفتار و برخورد کشورهای اروپایی با آنان ظالمانه و مغایر با شعارهای عوام فریبانه این کشورها است. تزریق مواد بی حس کننده برای جلوگیری از هر گونه اعتراض پناهجویان، بستن دست و پای آنان و انتقال به هواپیما، ورود بدون اجازه به خانه های پناهجویان و آزار و اذیت خانواده های پناهجویان از جمله رفتارهای غیر انسانی پلیس کشور های اروپایی با پناهجویان افغانستان است. به این موارد باید، بازداشت و حبس فرزندان خانواده های پناهجویان به منظور اعمال فشار بر آنها جهت خروج از کشور میزبان را نیز افزود.

هر چند دولت افغانستان آمادگی خود را برای پذیرش این پناهجویان اعلام کرده اما این کشور با مشکلات زیادی روبرو است که امکان اسکان فوری و تهیه امکانات اولیه زندگی را برای آنان بسیار دشوار کرده است. در این حال اقدام پاکستان در اخراج پناهجویان افغان مشکلات دولت افغانستان را برای پذیرش پناهجویان دوچندان کرده است. از اینرو ناظران سیاسی درافغانستان در خصوص بروز یک فاجعه انسانی در این کشور به دلیل سرد شدن هوا و نبود امکانات بهداشتی و پزشکی کافی هشدار می دهند.

این در حالی است که به گفته مقامات دولت وحدت ملی افغانستان، چاره ای جز موافقت با پذیرش پناهجویانی که از کشورهای اروپایی اخراج میشوند نداشته اند. زیرا این کشورها تهدید کرده اند چنانچه پناهجویان را نپذیرد کمکهایشان را به افغانستان قطع خواهند کرد که بیانگر استفاده ابزاری کشورهای اروپایی از کمکهایشان به دولت کابل است.

کلیدواژه