طالبان در سفر به تهران به دنبال این هستند که متوجه شوند ابتکار ایران برای صلح افغانستان چیست
(last modified Tue, 26 Jan 2021 10:27:06 GMT )
دلو 07, 1399 14:57 Asia/Kabul

کارشناس ایرانی و آگاه امور افغانستان گفت: طالبان باید یک واقعیت افغانستان را در نظر داشته باشند که در شرایط فعلی نمی توانند به تنهایی تمام قدرت را در افغانستان در دست داشته باشند، شاید سفر طالبان به ایران به این گروه کمک کند که به یک دیدگاه واقع بینانه نسبت به شرایط موجود در افغانستان دست پیدا کنند و متوجه شوند که گروه های دیگری هم در کشور هستند که می خواهند در قدرت سهیم باشند.

پیرمحمد ملازهی کارشناس ایرانی و آگاه امور منطقه در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری ضمن اشاره به سفر هیات طالبان به ایران گفت: دولت جدید آمریکا گفته است که توافق نامه سیاسی با طالبان را مورد ارزیابی مجدد قرار می دهد و طالبان از شرایط جدید و تغیر قدرت در آمریکا نگران به نظر می رسند و احساس می کنند که شرایط برای آن ها قدرت متفاوت تر از قبل می شود.

ملازهی بیان داشت: ابتکار منطقه ای ایران با محوریت کشورهای همسایه افغانستان و کشورهای صاحب نفوذ منطقه همچون ترکیه و هند تلاش دارد که ابتکار صلح افغانستان را در دست بگیرد و اگر ابتکار آمریکا در مذاکرات صلح افغانستان به بن بست کشید شود، کشورهای همسایه و منطقه ای افغانستان می توانند مذاکرات بین الافغانی را به پیش ببرند.

این کارشناس ایرانی اظهار داشت: طالبان در سفر به تهران به دنبال ارزیابی از شرایط جدید هستند و می خواهند متوجه شوند که ابتکار ایران برای صلح افغانستان چیست و می خواهند نظرات خود را در این خصوص با مقامات ایران در میان بگذارند.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: طالبان باید یک واقعیت افغانستان را در نظر داشته باشند که در شرایط فعلی دیگران به آن ها اجازه نمی دهند که به تنهایی تمام قدرت را در افغانستان در دست داشته باشند، در حال حاضر علاوه بر طالبان دو جناح دیگر همچون نیروهای لیبرال دموکرات که الان دولت را در دست دارند و همچنین نیروهای جهادی این کشور باید در قدرت آینده سیاسی افغانستان در کنار طالبان سهم داده شوند.

این آگاه امور افغانستان تاکید کرد: طالبان اگر به دنبال صلح هستند باید این واقعیت را بپذیرند که هر سه جناح به شکل متوازن در قدرت مشارکت داشته باشند و انحصار طلبی نمی تواند دیگر در افغانستان طالبان را به قدرت برگرداند و امارات اسلامی با واقعیت های جامعه امروز افغانستان سازگاری ندارد.

وی افزود: با کمی تعدیل می شود در همین قانون اساسی افغانستان طالبان را هم در قدرت آینده سهیم کرد و تنها راه رسیدن طالبان به قدرت مذاکره است و باید این گروه بپذیرد که دیگر امکان ندارد که از راه زور به قدرت برسند.

 ملازهی خاطر نشان ساخت: شاید سفر طالبان به ایران به این گروه کمک کند که به یک دیدگاه واقع بینانه نسبت به شرایط موجود در افغانستان دست پیدا کنند و متوجه شوند که گروه های دیگری هم در افغنستان هستند که می خواهند در قدرت سهم داشته باشند.