افزایش تنش در افغانستان با کارشکنی های آمریکا
(last modified 1399-11-12T08:12:44+00:00 )
دلو 12, 1399 12:42 Asia/Kabul
  • افزایش تنش در افغانستان با کارشکنی های آمریکا
    افزایش تنش در افغانستان با کارشکنی های آمریکا

افزایش حضور داعش در مرزهای شمالی ،رویارویی نیروهای دولتی با مردم در ولایت میدان وردک ،تنش مجلس و دولت بر سر بودجه ونامعلوم بودن چشم انداز گفت وگوهای صلح، باعث افزایش بی ثباتی و تنش در افغانستان شده است.

حوادث و رخدادهای هفته های اخیر در افغانستان باعث شده که بسیاری از فعالان سیاسی و مردم این کشور در خصوص ادامه این وضعیت و تاثیر آن بر ثبات و امنیت کشور ابراز نگرانی کنند.

«ولادیمیر نورف» دبیرکل همکاری سازمان شانگهای ،هفته گذشته در سیمینار«فرایند صلح افغانستان و سازمان همکاری شانگهای» در پاکستان اعلام کرد که شمار افراد گروه تکفیری داعش در شمال افغانستان رو به افزایش است و وضعیت در مناطق مرزی افغانستان با کشورهای آسیای میانه  بحرانی است.

همچنین برخی از روزنامه‌های افغانستان امروز یکشنبه نوشته اند که گروه طالبان با همکاری تروریست‌های «اویغورهای چینی» منطقه وسیعی را در ولایت براساس گزارش های منتشر شده،حمله و حضور نیروهای دولتی به مردم در منطقه ای که طالبان حضور ندارد و یک فرمانده محلی که هیچ مشکلی با دولت ندارد ،سوال برانگیزاست.

دولت مرکزی گفته است که علی پور در کارهای دولت و نیروهای پلیس مداخله کرده و در مواردی اقدام به باجگیری و حمله به پاسگاهها اقدام کرده است.

مردم منطقه، این فرمانده محلی را مدافع مردم علیه حملات عشایر مسلح دانستند و اقدام به حمایت از وی کردند که مورد حمله نیروهای دولتی قرار گرفتند.

در روزهای  اخیر شماری از نمایندگان مجلس،رهبران احزاب و بزرگان اقوام با هشدار به دولت خواستار خروج نیروهای دولتی از وردک و محاکمه عاملان شلیک به مردم شده اند.

این افراد هشدار داده ا ند در صورتی که وضعیت بی ثباتی ادامه یابد درکنار مردم قرار می گیرند.

ژنرال مرادعلی مراد فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش نیز  روز گذشته از دولت خواست با حامیان خود وارد جنگ نشود .

وی گفت که اگر دولت نیروهای خود را از بهسود خارج نکند، وی با شماری از نمایندگان مجلس مجبور هستند در کنار مردم قرار گیرند.

حامد کرزی رئیس جمهوری سابق، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی و مجلس نمایندگان هم از دولت خواسته است که هرچه زودتر به این تنش پایان دهد.

عبدالله گفته است که عاملان کشتار مردم باید دستگیر و با آنها برخورد قانونی صورت گیرد.

«میررحمان رحمانی» رئیس مجلس افغانستان نیز در صفحه فیسبوک خود نوشته است که با توجه به اوضاع شکننده کشور ، دو طرف باید آرامش خود را حفظ کرده و از طریق گفت وگو تنش موجود را حل کنند.

وی از دولت خواسته است که عاملان این  حمله را شناسایی و با آنها برخورد قانونی کنند.

خبرگزاری‌های داخلی افغانستان نیز در گزارش های هشدار داده اند در صورتی که وضعیت کنترل نشود احتمال درگیری مردم با نیروهای دولتی زیاداست.

اختلاف دولت و مجلس افغانستان بر سر بودجه از دیگر مواردی است که به تنش در این کشور دامن زده است  به گونه ای که تاکنون مجلس دوبار بودجه پیشنهادی دولت را به علت عدم توازن اعتبار توسعه و حقوق کارمندان دولت رد کرده است.

دولت مجلس را به گروگانگیری بودجه متهم کرده و نمایندگان مجلس نیز برخی از نهادهای دولتی را متهم به فساد گسترده کرده اند و خواستار انتقال گنجینه طلای باختر که بزرگترین پشتوانه پول این کشور است به یکی از کشورهای خارجی شده اند.

از سوی دیگر بی علاقه گی طالبان به گفت وگوهای صلح و ادامه جنگ در افغانستان  باعث شده که چشم انداز صلح در این کشور مبهم شود.

برخی از کارشناسان با هشدار به دولت و مجلس خواستار تلاش برای رفع اختلافات و تمرکز بر روی گفت وگوهای صلح برای دستیابی به صلح و  ثبات در کشور شده اند.

کلیدواژه