قراردادها ؛بخش مهم فساد اداری در افغانستان
(last modified Mon, 24 Oct 2016 13:31:37 GMT )
عقرب 03, 1395 18:01 Asia/Kabul

بسم الله تابان ،کارشناس مسایل سیاسی می گوید" زدوبندهای سطوح بلند حکومتی و نیروهای خارجی به یک عرف تبدیل شده بود و کشورهای خارجی می خواهند از زیر بار مسئولیت فرار کنند و بگویند در افغانستان فساد وجود داشت.

بسم الله تابان ،کارشناس مسایل سیاسی؛ در خصوص گزارشهای سیگار پیرامون فساد اداری در افغانستان می گوید" زدوبندهای سطوح بلند حکومتی و نیروهای خارجی به یک عرف تبدیل شده بود.

بسم الله تابان در مصاحبه با رادیو دری  با بیان اینکه در حیف و میل کمکها ،هم افغانستان و هم کشورهای کمک کننده نقش داشتند تاکید کرد : کشورهای خارجی با انتشار گزارشهای مانند گزارش سیگار می خواهند از زیر بار مسئولیت فرار کنند و بگویند ما کمک کردیم اما در افغانستان فساد وجود داشت.

بسم الله تابان افزود : گزارش های سیگار درباره فساد مالی در افغانستان در حالی منتشر می گردد که از همان ابتدا حیف ومیل کمکها واضح و آشکار بود اما چون خودشان در فساد دخیل بودند از آن جلوگیری نکردند .

وی با تاکید بر بررسی فساد اداری در سطوح مختلف گفت"بخشی از کمکها در نتیجه فساد روزمره در ادرات از بین رفت اما فساد خیلی جدی این هست که بخشی از کمکها اساسا وارد افغانستان نشده است .

تابان در این خصوص با ذکر نمونه ای از این نوع فساد افزود " کشوری اعلام می کرد بیست میلیون دالر به دولت افغانستان کمک می کند اما بخشی از این پول اصلا وارد بودجه افغانستان نمی شد  زیرا قراردادها در خارج تنظیم می شد و قرارداد سوم یا چهارم  در داخل افغانستان امضاء می گردید.

 به گفته وی ؛ در همان زمان هم دولت افغانستان تاکید داشت که کمکهای جامعه جهانی باید از طریق بودجه ملی افغانستان به مصرف برسد تا حسابدهی شفاف تر شود اما همین خارجیها تاکید داشتند کمکها از طریق موسسات و پروژه ها به مصرف برسد .

 

کلیدواژه