عقرب 04, 1395 09:23 Asia/Kabul
  • ادعای راحیل شریف درباره شکست کامل طالبان پاکستان

جنرال راحیل شریف فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان گفت: گروه طالبان با عملیات ارتش این کشور که از 2014 در وزیرستان شمالی آغاز شد، کاملا شکست خورده و مناطق قبایلی پاکستان نسبت به قبل، امن تر شده است.

وی افزود: درحالی که طالبان پاکستان کاملا شکست خورده اند، افغانستان همچنان اسلام آباد را حامی طالبان می داند.

سخنان فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان درباره شکست کامل طالبان در این کشور، درحالی که در هفته ها و ماههای اخیر چندین عملیات تروریستی توسط این گروه در پاکستان انجام شده، تردید برانگیز است. به همین دلیل ادعای شکست کامل طالبان در پاکستان توسط جنرال راحیل شریف، باور پذیر نیست.

پاکستان از سال 2001 به بعد با دور جدیدی از حملات تروریستی درگیر است و در این سالها علیرغم تلاش های گسترده برای مهار افراط گرایی، نتوانسته است تروریسم را ریشه کن کند.

ریشه کنی تروریسم تا زمان تداوم بسترهای رشد آن، چندان امکان پذیر نیست و تنها مقابله نظامی با گروه های افراطی بدون توجه به مهار ریشه های رشد تروریسم، نمی تواند تضمین کننده امنیت و ایجاد اطمینان خاطر از شکست کامل تروریست ها باشد. وجود فقیر و محرومیت، بی عدالتی، توسعه نیافتگی و به خصوص ترویج ایدئولوژی خشونت از جمله عواملی است که در پاکستان از آن به عنوان ریشه های رشد و گسترش تروریسم نام برده می شود.

با توجه به محرومیت گسترده در مناطق قبایلی پاکستان، محرومیت ساکنان آن از امکانات لازم برای زندگی و نبود فرصت های شغلی برای جوانان موجب شده است مردم به خصوص جوانان به فعالیت در گروه های افراطی گرایش یابند. بنابراین تا زمانی که دولت پاکستان به رفع ریشه های تروریسم در این کشور نپردازد و تنها به مقابله نظامی با افراطی گری و خشونت روی آورد، بعید است پاکستان از خطرتروریسم نجات یابد.

ممکن است در اثر عملیات های گسترده ارتش پاکستان برای یک دوره زمانی کوتاه فعالیت های تروریستی کاهش یابد یا متوقف بشود، اما خشونت و ترور برای همیشه تعطیل نمی شود.

دولت پاکستان برای رهایی از خطر تروریسم باید با سرمایه گذاری داخلی و خارجی، زمینه توسعه مناطق توسعه نیافته و محروم زا فراهم کند تا انگیزه پیوستن به گروه های افراطی به خصوص با دریافت حقوق های قابل توجه برای تامین معیشت را از بین ببرد. علاوه بر این باید با مدارس دینی مروج خشونت مذهبی هم برای جلوگیری از رشد تفکرات افراطی گری در پاکستان، مقابله بشود.

کلیدواژه