دلو 28, 1399 12:51 Asia/Kabul

افغانستان به صلحی نیاز دارد که در سایه آن نظام های آینده شکل بگیرد و راه برای پیشرفت این کشور باز شود

رئیس حزب اسلامی افغانستان تاکید کرد: افغانستان به صلحی نیاز دارد که در سایه آن نظام های آینده شکل بگیرد و راه برای پیشرفت این کشور باز شود.

عبدالهادی ارغندیوال در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: مساله صلح افغانستان و حضور در مذاکرات صلح تنها مربوط به طالبان نیست، برخی کشورها هم در این قضیه دخیل هستند و به دنبال منافع منطقه ای و منافع خود در افغانستان می باشند و اگر این منافع را در روند صلح نبینند مانع آن می شوند.

وی افزود: با وجود این صلح در افغانستان یک ضرورت است و باید برای رسیدن به آن کار شود، با برقراری صلح در افغانستان، بابی برای آسایش و ترقی در این کشور باز می شود، اما صلحی باید برقرار شود که در سایه آن نظام های آینده بر اساس اراده مردم شکل بگیرد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه مذاکرات صلح میان هیات های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان تاکنون پیشرفت خاصی نداشته، ابراز امیدواری کرد که کشورهای دخیل طالبان را به پیشبرد مذاکرات صلح ترغیب کنند.

ارغندیوال عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورهای اسلامی درگیر جنگ هستند و مسوولان و بزرگان کشورهای اسلامی باید مسوولانه عمل کنند تا جنگ و خونریزی در کشورهای اسلامی به پایان برسد، مساله صلح افغانستان هم یک روند است اما تلاش هایی وجود دارد که بر اساس منافع برخی کشورها به یک پروژه تبدیل شود.

وزیر سابق مالیه افغانستان که اخیراً از سوی محمد اشرف غنی رئیس جمهور این کشور برکنار شده در رابطه با برکناری خود گفت: به دلایلی که آقای غنی در خصوص برکناری وی عنوان کرده در همان زمان پاسخ داده به عنوان مثال یک مورد ضعف در جمع آوری عواید بوده در حالی که در زمان وزارت او بیشتر از مقدار برنامه ریزی شده عواید جمع آوری شد و پول ذخیره هم بیش از اندازه مورد انتظار وجود داشته.

ارغندیوال اظهار کرد: انتصاب های غیر قانونی در وزارت مالیه که از آن صحبت شده بود نیز وجود نداشته و مدیریت در این وزارتخانه هم سالم و قوی بوده، اگر چنین نبود نمی توانستیم در کنفرانس ژنو نظر جامعه جهانی را برای اعطای کمک سیزده میلیارد و چهارصد میلیون دالری به افغانستان طی چهار سال آینده جلب کنیم. ضمن اینکه در زمان شیوع کرونا 750 میلیون دالر برای کمک به فقرای افغانستان جذب شد.

وی اضافه کرد: یک موضوع دیگر هم که گفته شده بود اطاعت نکردن از رئیس جمهور بود در حالیکه در امور حکومتی، قانون فوق همه چیز است، ما موضوعات غیر قانونی را نپذیرفته ایم و مطابق قانون عمل کرده ایم.

 

کلیدواژه