روسیه به دنبال اهدافی در افغانستان است تا با خطرات احتمالی از ناحیه این کشور مقابله کند
(last modified 1399-12-09T08:59:48+00:00 )
حوت 09, 1399 13:29 Asia/Kabul

دولت روسیه به دنبال برنامه های استراتژیک و اهدافی در افغانستان است تا خطرات احتمالی از ناحیه افغانستان را دفع کند

کارشناس سیاسی افغان گفت: دولت روسیه به دنبال برنامه های استراتژیک و اهدافی در افغانستان است تا خطرات احتمالی از ناحیه افغانستان را دفع کند.

سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات اخیر نماینده روسیه در افغانستان در خصوص نیاز افغانستان به یک حکومت ائتلافی-انتقالی و انتقاد دولت افغانستان از این اظهارات و نیز تلاش روسیه برای برگزاری نشستی در رابطه با افغانستان و همچنان سفر وزیر خارجه افغانستان به روسیه عنوان کرد: دولت روسیه به دنبال اهدافی در افغانستان است که بتواند منافع آن ها را تضمین کند، نشست هایی هم با طالبان برگزار می کند که گمان می رود به صورت پنهانی در مورد نوع دولت افغانستان در آینده هم در آن ها صحبت شده است.

وی افزود: روسیه همچنان در پی پایگاهی برای بهره برداری سیاسی، نظامی و اقتصادی در افغانستان است. به هر صورت اظهارات نماینده روسیه سبب انتقاد شدید دولت افغانستان شد. این دولت به نشانه حسن نیت و بر اساس توافقنامه امریکا و طالبان شش هزار زندانی طالبان را که جنایتکار جنگی بودند آزاد کرد در حالی که در آن توافقنامه نقشی نداشت.

به گفته این کارشناس سیاسی دولت افغانستان در صدد آن است که طالبان به بدنه ی نظام موجود بپیوندند تا شیرازه نظام از هم نپاشد و بحث هایی مانند حکومت ائتلافی و انتقالی با سیاست دولت آقای غنی سازگاری ندارد.

مظفری عنوان کرد: موضع گیری هایی مانند اظهاراتاخیر نماینده روسیه در افغانستان به شکل غیر مستقیم نوعی حمایت از طالبان را می رساند و طبیعی است که دولت افغانستان با آن مخالفت کند.

وی اضافه کرد در حالی که چندین هزار زندانی طالبان آزاد شدند اما این گروه همچنان به حملات و خشونت های خود ادامه می دهد و هر زمان که بخواهد میز مذاکرات را ترک می کند بنابر این روس ها هم باید در اظهارات خود این مسایل را در نظر داشته باشند و اینگونه نباشد که شائبه جانبداری ایجاد شود و یا مانند امریکایی ها از طالبان حمایت کنند.

 

کلیدواژه