حوت 12, 1399 11:49 Asia/Kabul

انجام پرواز با خلبان و خدمه های زن در افغانستان نشانه پیشرفت در صنعت هوانوردی افغانستان است اما نمی توان از مشکلات زیرساختی در این صنعت چشم پوشی کرد

کارشناس امور هوانوردی افغانستان گفت: انجام نخستین پرواز با پیلوت (خلبان) و خدمه های زن در این کشور خبری مسرت بخش و نشانه پیشرفت در صنعت هوانوردی افغانستان است اما نمی توان از مشکلات زیرساختی در این صنعت چشم پوشی کرد.

عبدالواحد احمد یار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اینکه شرکت هواپیمایی کام ایر نخستین پرواز خود را با خلبان و خدمه های زن انجام داده، اظهار داشت: این خبر، خبر بسیار خوب و مسرت بخش و نشانه پیشرفت در صنعت هوانوردی افغانستان است که میدان برای زنان هم باز شده و این احساس امنیت را دارند که می توانند در رشته خلبانی فعالیت کنند و خود را نشان دهند که می تواند گام مثبتی در صنعت هوانوردی افغانستان و ایجاد بازار کار مخصوصا برای زنان باشد.

وی افزود: در کشورهای منطقه مانند هندوستان سابقه چنین اقدامی وجود دارد و هندی ها رکورد دار طولانی ترین پرواز با خدمه زن هستند، اما در پرواز کام ایر هم خلبان، هم کمک خلبان و هم تمام خدمه زن بوده اند که موردی متمایز و باعث خرسندی است.

این کارشناس امور هوانوردی در این خصوص که با توجه به شرایط افغانستان و مشکلات جدی در زیرساخت هایی که در زمینه هوانوردی و سایر زمینه ها وجود دارد برخی بر این عقیده اند که مسایلی مانند پرواز هواپیما با خلبان و خدمه زن به نوعی تلاش برای انحراف افکار عمومی از این مشکلات است عنوان کرد: این تحلیل درست است و هرچند اقدامی که انجام شده باعث شادمانی است اما از این مساله هم نمی توان چشم پوشی کرد که یک نمایش تبلیغاتی برای اداره هوانوردی افغانستان و شرکت هوایی کام ایر هم بوده است.

به گفته احمد یار اداره هوانوردی و شرکت هوایی کام ایر به دنبال آن هستند که کمبودهای خود را با چنین اقداماتی بپوشاند اما در اداره هوانوردی شاهد نواقص و کمبودهای جدی هستیم که نبود قوانین مدون، نبود ثبات کاری در بازار، نبود ارایه بسته های سفر به شرکت های دیگر، تسهیل نشدن فعالیت بخش خصوصی از جمله آن هاست، در چنین شرایطی از مسایلی مانند پرواز با خلبان و خدمه زن می توانند به عنوان نمایش تبلیغاتی استفاده کنند.

این کارشناس افغان عنوان کرد: تداوم این امر هم بستگی به فرهنگ سازی در بین جامعه دارد و ممکن است بخشی از مسافرین پذیرای این مورد نباشند که خلبان پرواز یک زن باشد و باعث مشکلاتی هم بشود.

وی اضافه کرد: اگرچه بخشی از جامعه به توانایی زنان در چنین عرصه هایی بی اعتماد هستند اما زنان نشان داده اند که در عرصه های مختلف توانایی دارند، امروز بهترین خلبانان زن را در کشورهای منطقه مانند هندوستان، ترکیه، ایران و پاکستان داریم، در کشورهای اروپایی بیشتر دیده می شود و سابقه بیشتری هم دارد. اما هنوز در کشورهای منطقه و حتی هندوستان کمتر از سوی مردم پذیرفته می شود و در افغانستان قطعا واکنش ها بیشتر خواهد بود.

 

کلیدواژه