نشست صلح مسکو در خصوص افغانستان ، بیم و امیدها
(last modified 1399-12-29T07:06:27+00:00 )
حوت 29, 1399 11:36 Asia/Kabul
  • نشست صلح مسکو در خصوص افغانستان ، بیم و امیدها
    نشست صلح مسکو در خصوص افغانستان ، بیم و امیدها

دولت افغانستان تاکید کرد با دست‌یافتن به صلح دیگر نیازی به حضور نظامیان  خارجی در این کشور نیست ..

به گزارش رادیو دری، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان  روز (پنجشنبه) در نشست یک روزه صلح مسکو گفت  دولت حسن نیت خود برای برقراری صلح با آزادی بیش از 5 هزار  زندانی طالبان را  نشان داده است.

عبدالله عبدالله  افزود   افغانستان به حل سیاسی عادلانه، پایدار و حل  بحران کشور برای همه طرف‌ها با حفظ حاکمیت ملی، استقلال، ارزش‌ها ، دستاوردهای سالیان گذشته ، به ویژه حقوق اساسی شهروندان، آزادی بیان و اصل تعیین سرنوشت سیاسی کشور بر  اساس اراده‌ی مردم  و انتخابات آزاد، شفاف و سراسری باور کامل دارد.

وی  افزود مقامات ، نمایندگان مجالس ،سران احزاب مذهبی - سیاسی، نهادهای جامعه مدنی، حسن نیت خود را در این زمینه بارهااعلام  کرد ه اند . 

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان خاطرنشان کرد  مردم افغانستان توقع داشتند با رهایی اسیران دو طرف و آغاز مذاکرات، جنگ در کشور متوقف ‌گردد و خشونت‌ها کاهش یابد. اما متاسفانه برخلاف توقع مردم ، جنگ در سراسر کشور ادامه دارد، قتل‌های هدفمند و خشونت‌ها از شهروندان قربانی می‌گیرند. 

عبدالله عبدالله افزود از دست‌دادن فرصت‌های پیش آمده ، به نفع هیچ‌کس نیست و بیش‌ترین زیان آن نصیب مردم افغانستان می‌گردد. 

او تأکید کرد  جنگ راه حل نیست و  افغانستان امروز افغانستان سالیان قبل نیست و هیچ‌گروه و جریانی نمی‌تواند با جنگ و زور اراده‌ی خود را بر دیگران تحمیل نماید. 

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان  افزود  پایان جنگ نه تنها به نفع مردم ا، بلکه  به نفع امنیت و اقتصاد منطقه و جهان می‌باشد. 

وزیر امور خارجه افغانستان نیز تاکید کرد هر  طرحی برای صلح  باید  در چارچوب قانون اساسی این کشور باشد.

 حنیف اتمر روز پنج شنبه   گفت صلح با گروه طالبان زمانی ممکن است که این گروه به‌خواست مردم افغانستان و حفظ دستاوردهای دو دهه گذشته این کشور احترام قائل شود.

رییس جمهوری سابق  افغانستان هم از دولت موقت در این کشور حمایت کرد . حامد کرزی   در حاشیه این نشست گفت  تشکیل دولت  موقت می‌تواند زمینه دست‌یافتن به یک توافق سیاسی میان حکومت و طالبان را فراهم کند و این گروه  در حکومت سهیم  شود.

در همین حال وزیر امورخارجه روسیه نیز گفت از زمان اغاز نشست صلح مسکو در خصوص افغانستان تاکنون نتیجه  قابل توجهی نداشته است .

«سرگئی لاوروف»  با ابراز نگرانی از وخامت اوضاع امنیتی  افغانستان اظهار امیدوارکرد  که در روند صلح این کشور پیشرفتی ایجاد شود.

لاوروف تاکید کرد که افزایش ناامنی‌ها در افغانستان سبب رشد قاچاق مواد مخدر، گروه‌های تروریستی  از جمله داعش می‌شود و این موضوع  کشورهای منطقه را تهدید خواهد کرد.

روسیه در حالی میزبان نشست یک روزه صلح افغانستان است که «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه آن کشور اخیراً اعلام کرد  مسکو از ایجاد دولت موقت در افغانستان و ادغام گروه طالبان در این دولت حمایت می‌کند .

تا لحظه مخابره خبر موضع طالبان در این نشست مشخص نشده است .

مذاکرات صلح افغانستان  ظهر روز پنج شنبه با حضور نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان در مسکو اغاز بکار کرد.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که با به بن‌بست رسیدن مذاکرات صلح افغانستان در دوحه  ، این مذاکرات متوقف شده است.

در همین حال اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با رد طرح پیشنهادی آمریکا درباره تشکیل دولت انتقالی اعلام کرده است : بدون برگزاری انتخابات حاضر به انتقال قدرت نخواهد بود.-

پس از نشست مسکو  قرار است در ماه آوریل نشستی مشابه نشست مسکو  دراستانبول ترکیه برگزار شود.

 

 

کلیدواژه